Zupčasti remen osigurava da sve u motoru radi nesmetano, čineći vas sigurnim na putu. Zamjena zupčastog remena je važna stavka za održavanje! Dakle, ako posjedujete automobil, trebali biste razumjeti kako radi zupčasti remen i kada ga zamijeniti.
Šta je zupčasti remen?
Zamislite zupčasti remen kao lanac bicikla za vaše vozilo – on održava sve unutrašnje pokretne dijelove motora u sinhronizaciji. Također ponekad pokreće pumpu rashladne tečnosti (mi je zovemo i “vodena pumpa”), pumpu za ulje i pumpu za ubrizgavanje.
Zupčasti remen je gumeni remen sa tvrdim zupcima koji se spajaju sa zupčanicima radilice i bregastih vratila. Sinhronizira kretanje radilice i bregaste osovine. Ovo osigurava da se usisni i izduvni ventili motora otvaraju i zatvaraju na vrijeme s klipovima. Ako radilica i bregaste osovine ne rade ujednačeno, vozilo neće raditi ispravno.
Ako se usisni ventili otvore prerano, može doći do previše mješavine goriva i zraka koja teče u komoru za sagorijevanje motora, što dovodi do lošeg sagorijevanja i gubitka snage. A ako se ispušni ventili otvore prerano, komora za sagorijevanje će izgubiti pritisak i uzrokovati gubitak struje. Ako komponente motora nisu usklađene, mogle bi se sudariti i oštetiti jedna drugu, što rezultira skupim popravcima.
Zupčasti remen ili lanac
Ovisno o modelu vašeg vozila, možda ćete imati lanac umjesto zupčastog remena.Lanac funkcionira isto kao i zupčasti remen, ali je metalan umjesto gume. Budući da je lakši i tiši, zupčasti remen je postao popularan za upotrebu nakon što je predstavljen 1960-ih.
Zahvaljujući poboljšanjima dizajna i dugom vijeku trajanja, mnogi moderni automobili su se vratili korišćenju lanaca za razvod. Ako vaš automobil ima lanac umjesto zupčastog remena, možda ćete moći proći duže prije nego što ga zamijenite. Kao i uvijek, provjerite uputstvo za upotrebu da biste bili sigurni.
Glavna prednost lanca je naravno da ga metalna konstrukcija čini mnogo otpornijim na habanje i daleko manje sklonim periodičnoj zamjeni nego remen. Nedostaci lanaca su to što im je potrebno stalno podmazivanje da bi ispravno funkcionirali, mnogo su glasniji u radu od gumenih ili platnenih kaiševa i što mogu uzrokovati daleko teža i raširenija oštećenja u rijetkim slučajevima kada otkažu.
Zupčasti remeni i lanci pružaju niz funkcija i u raznim drugim vrstama sistema za prijenos snage osim motora s unutarnjim sagorijevanjem. Uobičajeni primjeri koji se mogu vidjeti u svakodnevnim proizvodnim i industrijskim procesima uključuju transportne trake i trake za linearno pozicioniranje.
Različite konfiguracije zupčastih remena koriste se u širokom spektru proizvoda i procesa. Kao što su:
- Kancelarijske mašine
- Oprema za elektronsku obradu podataka (EDP)
- Tekstilne mašine
- Mašine za obradu drveta
- Alatne mašine
- Kompresori
- Štamparske mašine
- Hidraulične zupčaste pumpe
- Građevinske mašine
Materijal zupčastog remena
Brojni materijali korišteni su u dizajnu i proizvodnji zupčastih remena tijekom godina, a istraživanja su kontinuirano u toku u razvoju novih, robusnijih, energetski učinkovitijih i manje bučnih alternativa.
Guma
Gumeni zupčasti remeni su tradicionalni standard, koji se široko koristi u velikom broju okruženja i aplikacija. Većina zupčastih remena motora sa unutrašnjim sagorevanjem, kao što su oni koji se koriste na većini automobila (a svakako bilo koji napravljeni prije više od jedne decenije) koristiće zupčasti remen napravljen od gume.
To je i danas vrlo uobičajeno rješenje, iako modernije varijante obično uključuju brojne tipove gumenih smjesa otpornih na temperaturu za bolju dugovječnost i otpornost na izobličenje. Ostale karakteristike na koje biste mogli naići kod gumenih zupčastih remena visokih performansi mogu uključivati spojeve visoke čvrstoće za zaštitu od smicanja zubaca i ojačavajuća vlakna za poboljšanu vlačnu čvrstoću i vuču.

Poliuretan
Poliuretanski zupčasti remen nudi dugotrajno i energetski učinkovito rješenje za širok raspon različitih primjena u raznim sektorima i industrijama kao sredstvo za prijenos snage. Imaju veću elastičnost od gume i imaju različite postavke temperature i otpornost na benzin.
Poliuretanski zupčasti remen takođe ima visoku nosivost, uz visoku vlačnu čvrstoću. Otporni su na ulja, hemikalije i abraziju, te se lako čiste i održavaju, što ih čini popularnim izborom za mnoge vrste prijenosnika snage i sistema valjkastih transportera, kao što su transporteri sa linijskim vratilom.
Tkanina
Zupčasti remeni od tkanine se preferiraju za postavke i primjene visokih performansi, gdje je potrebno primijeniti pogone s vrlo visokim silama ubrzanja, kao i za prijenos velikog obrtnog momenta pri malim brzinama.
Zupčasti remeni napravljeni od tkanine obično sadrže različite materijale koji, korišćeni u određenim kombinacijama, mogu ponuditi izvanrednu vlačnu čvrstoću i visoku otpornost na kidanje za primjenu u ekstremnijim okruženjima. Tkanine s posebno niskim koeficijentom trenja i otpornošću na visoke/niske temperature sve su češće na današnjem tržištu.
Kada treba zamijeniti zupčasti remen?
Važno je zamijeniti zupčasti remen u intervalima prijeđenih kilometara koje preporučuje proizvođač vozila. Svaki proizvođač je drugačiji, ali obično ga je potrebno zamijeniti svakih 100.000-200.000 kilometara. Preporučeni interval za vaše vozilo možete pronaći u uputstvu za upotrebu vašeg automobila.
Budući da je zupčasti remen napravljen od gume, vremenom će se istrošiti i na kraju puknuti. Kada se pokvari, motor će prestati raditi ili će komponente biti neusklađene, što može oštetiti motor.
Ako zupčasti remen ne zamijenite u preporučeno vrijeme, mogli biste završiti s potpunim kvarom motora, slomljenim ili savijenim ventilima, oštećenjem glave cilindra ili bregastog vratila, te oštećenjem klipa i stijenke cilindra. Ovo nije tip situacije u kojoj je sigurno misliti: “Ako nije pokvaren, neću ga popravljati.” Zamijenite zupčasti remen prema rasporedu održavanja proizvođača kako biste izbjegli veliki novčani trošak za popravke ili zamjene vašeg motora.
Znakovi da je vrijeme za zamjenu zupčastog remena
Često nema znakova upozorenja prije nego što zupčasti remen pukne. Ali evo nekoliko mogućih pokazatelja da je možda vrijeme da ga zamijenite:
- Smanjena snaga motora
- Pregrijavanje
- Vibriranje ili drhtanje
- Problem pri pokretanju vozila
- Zvuk cviljenja ili trljanja iz remena
- Zvuk kucanja koji dolazi iz motora
- Curenje ulja
Dok je vaše vozilo na servisu, preporučujemo i zamjenu vodene pumpe. Pumpa za vodu obično ima sličan vijek trajanja i lako joj je pristupiti kada je zupčasti remen skinut. Na taj način uštedite novac na troškovima rada.
Zupčasti remen cijena
Cijena zupčastog remena zavisi od tipa i marke automobila a neka prosječna cijena u BiH je 350 KM (175 eura).