Šta je bregasta osovina?

bregasta osovina

Bregasta osovina je mehanička komponenta motora sa unutrašnjim sagorijevanjem koja direktno utiče na performanse i efikasnost motora. NJena uloga je ključna jer otvara i zatvara usisne i izduvne ventile motora u pravo vrijeme, sa tačnim hodom i u precizno definisanom redoslijedu. Bregastu osovinu pokreće radilica preko zupčastog remena. Ako zupčasti remen pukne, bregasta osovina će prestati da se okreće i klip bi mogao udariti u otvorene ventile. Sa omjerom prijenosa od 2:1, brzina rotacije bregaste osovine je upola manja od radilice.

Bregaste osovine se izrađuju od sljedećih materijala:

  • Sivi liv
  • Nodularno liveno gvožđe
  • Termički obrađen čelik
  • Nitrirani čelik

Mogu biti šupljeg dizajna radi uštede na težini. Njihovi ležajevi i bregovi su obično površinski kaljeni. Bregaste osovine su dostupne zasebno ili kao komplet. Osim bregaste osovine, kompleti uključuju i odgovarajuće klapne i klackalice.

Bregovi Bregaste Osovine: Tajna Disanja Motora

Oblik svake izbočine odnosno brega (eng. “cam”) na bregastoj osovini nije slučajan. Direktno utiče na način rada motora na različitim brzinama. Na niskim brzinama, motoru je potreban drugačiji “obrazac disanja” u poređenju sa visokim brzinama. Dizajn bregova bregaste osovine prilagođava se tome, osiguravajući gladak rad kroz cijeli opseg RPM motora.

Izazov Brzine: Poveđavanje Granica

Kako brzina motora raste, jednostavna operacija otvaranja i zatvaranja ventila postaje neefikasna. Na visokim obrtajima, zrak i gorivo moraju brzo teći. Standardni dizajn bregaste osovine ne bi omogućio dovoljno vremena za ispravno usisavanje, što bi dovelo do gubitka snage.

Varijabilno Vremensko Otvaranje Ventila: Prilagođavanje Različitim Potrebama

Inženjeri su razvili ingeniozna rješenja za rješavanje ovog izazova. Sistemi varijabilnog vremenskog otvaranja ventila (VVT) prilagođavaju vrijeme otvaranja i zatvaranja ventila na osnovu brzine i opterećenja motora. To omogućava optimalne performanse u cijelom opsegu RPM motora.

Tipovi Konfiguracija Bregaste Osovine

Bregaste osovine dolaze u dvije različite konfiguracije, od kojih svaka ima svoje prednosti i primjene.

  • Jednostrana Bregasta Osovina (single overhead cam): Ovaj raspored označava motor sa jednom bregastom osovinom po glavi. Dakle, ako je to redni 4-cilindrični ili redni 6-cilindarski motor, imat će jednu bregastu; ako je V-6 ili V-8, imat će dvije bregaste (po jednu za svaku glavu). Bregasta osovina pokreće klackalice koje pritiskaju ventile, otvarajući ih. Opruge vraćaju ventile u njihov zatvoreni položaj. Ove opruge moraju biti vrlo jake jer se pri velikim brzinama motora ventili vrlo brzo guraju prema dolje, a opruge su te koje drže ventile u kontaktu sa klackalicama. Ako opruge nisu bile dovoljno jake, ventili bi se mogli odvojiti od klackalica i škljocnuti nazad.
  • Dvostrana Bregasta Osovina (double overhead cam): Motori u ovakvoj izvedbi imaju dvije bregaste osovine po glavi. Dakle, redni motori imaju dvije, a V motori imaju četiri bregaste osovine. Obično se dvostruke bregaste osovine koriste na motorima sa četiri ili više ventila po cilindru – na jednu jednostavno ne može da stane dovoljno bregova da pokrene sve te ventile. Glavni razlog za korištenje dvostrukih bregastih osovina je da se omogući više usisnih i izduvnih ventila. Više ventila znači da usisni i izduvni plinovi mogu teći slobodnije jer ima više otvora za njihov protok. Ovo povećava snagu motora.
bregasta osovina

Koji su znaci loše bregaste osovine?

Znakovi neispravne bregaste osovine uključuju paljenje lampice motora (check engine), nepravilan rad motora, povećanje potrošnje goriva, gubitak ulja iz motora ili vozilo jednostavno neće upaliti. Ako primijetite bilo koji od ovih znakova, važno je što prije odvesti vozilo mehaničaru na dijagnostiku. Mehaničar će moći provjeriti bregastu osovinu i druge dijelove motora te identificirati problem.

Uzroci neispravne bregaste osovine mogu biti:

  • Habanje: Bregaste osovine se s vremenom troše, a to može dovesti do nepravilnog rada ventila.
  • Oštećenje: Bregasta može biti oštećena u slučaju nesreće ili nepravilnog održavanja.
  • Problemi s lancem ili remenom za bregastu osovinu: Lanac ili remen za bregastu osovinu mogu se istegnuti ili preskočiti, što može dovesti do nepravilnog rada bregaste osovine.
  • Zagađenje ulja: Prljavo ili zagađeno motorno ulje može oštetiti bregastu osovinu i druge dijelove motora.

Kako biste spriječili ove probleme važno je redovno održavati bregastu osovinu a to uključuje redovnu promjenu motornog ulja i filtera ulja, kontrola nivoa ulja, kontrola lanca ili remena i korištenje visokokvalitetnog ulja.

Senzor bregaste osovine

Senzor položaja bregaste osovine je elektronički uređaj koji prati kretanje bregaste osovine automobila i šalje podatke u ECM vozila. ECM-u su potrebne ove informacije kako bi pravilno regulirao koliko goriva ulazi u komore za sagorijevanje, vrijeme paljenja i emisije izduvnih gasova. Kada se mješavina zraka i goriva zapale svjećicama u pravo vrijeme, motori mogu proizvesti više snage uz istovremeno smanjenje potrošnje goriva.

Da li je bezbjedno voziti sa lošim (neispravnim) senzorom bregaste osovine?

Da, bezbjedno je voziti sa lošim senzorom bregaste osovine. Međutim, performanse vašeg motora neće biti tako dobre i potrošnja goriva se može povećati. Ako se senzor položaja bregaste osovine ne popravi, tada ćete vjerovatno imati sve više problema sa sistemom paljenja vašeg vozila koji bi mogli dovesti do vrlo skupih popravki.