Šta je turbo kašnjenje i kako ga smanjiti?

Turbo motori ne proizvode snagu instantno kada vozač pritisne papučicu gasa. Kašnjenje između vozačevog pritiska na papučicu gasa i reakcije motora naziva se turbo lag ili turbo kašnjenje. Iako ovo kašnjenje obično traje samo oko sekundu, uzrokuje neugodno iskustvo za vozača. Vrijeme utrošeno na namotavanje turbopunjača može biti posebno štetno u trci, gdje su milisekunde ključne.

Zašto se dešava turbo kašnjenje (turbo lag)?

Turbo kašnjenje se događa jer motor ne proizvodi dovoljno izduvnih plinova za okretanje turbina turbopunjača. Postoje dvije turbine u turbopunjaču, jedna koju pokreću izduvni plinovi, a druga koja tjera zrak u usisnu granu. Ove turbine imaju masu i potreban im je adekvatan izduvni pritisak iz motora prije nego što se mogu okretati i generirati poticaj.

Turbo kašnjenje je najuočljivije kada motor krstari pri niskim obrtajima i malim opterećenjem jer motor proizvodi malo izduvnih gasova. Motori moraju postići određeno opterećenje prije nego što stvore dovoljan protok zraka u izduvnim plinovima da bi stvorili pritisak prednapona. Ovaj broj obrtaja se naziva pragom pojačanja, a turbopunjač će se namotati i generisati snagu samo kada motor dostigne ovaj prag.

Turbopunjači su dizajnirani da stvore pojačanje pri određenom broju okretaja motora i svaki je drugačiji. Kod reli automobila su veliki i zahtijevaju veliki izduvni pritisak prije nego što se namotaju. Zbog toga imaju napredne sisteme protiv kašnjenja koji održavaju okretanje turbopunjača. Ovi turbopunjači mogu proizvesti veliki pritisak prednapona nakon što se namotaju, što omogućava motoru da proizvodi veliku snagu. Turbopunjači u konvencionalnim vozilima imaju manje turbo motore koji proizvode manje pojačanja, ali ih je lakše namotati.

turbo kašnjenje - turbo lag

Kako smanjiti Turbo Lag

Postoji nekoliko tehnika i modifikacija koje mogu smanjiti ili riješiti turbo kašnjenje odnosno turbo lag.

Veći broj okretaja motora

Održavanje vašeg vozila u nižoj brzini s visokim brojem okretaja motora je jednostavan način da se riješite turbo kašnjenja. Dugoročno, ovo nije praktično jer će pri velikom broju okretaja motora, vozilo brže trošiti gorivo.

Dodajte dušikov oksid

Dušikov oksid je plin koji se dijeli na dušik i kisik kada se zagrije u motoru vašeg vozila. Kada dodate dušikov oksid, vaš motor će imati nalet snage. Ovaj nalet snage može povećati protok izduvnih gasova i broj obrtaja motora u kratkom roku, eliminišući na taj način turbo lag. Ako svom motoru dodate sistem azotnog oksida, dodatno ćete opteretiti unutrašnjost motora. Ako ne znate šta radite, možete na kraju uništiti svoj motor.

Omjer kompresije

Motori s turbopunjačem 80-ih su imali niske omjere kompresije kako bi kompenzirali toplinu i pritisak kada je pojačanje poraslo. Motori su proizvodili malo snage kada turbo punjači nisu proizvodili pojačanje jer su omjeri kompresije bili preniski. Kako je tehnologija goriva i međuhlađenja evoluirala, postalo je normalno vidjeti motore s turbopunjačem s omjerom kompresije u rasponu od 9:1 do 10:1. Veći omjeri kompresije pomažu motoru da proizvede snagu pri niskim okretajima, što pomaže motoru da dostigne svoj prag pojačanja.

Manje kućište izduvnih gasova

Manje kućište izduvnih gasova će uzrokovati brži protok izduvnih gasova, što će omogućiti da se turbopunjač brže okreće. Međutim, veliki broj obrtaja motora može uzrokovati da previše izduvnih gasova teče u turbo. Možda će biti potreban i izduvni otvor za otpuštanje da bi se smanjio višak pritiska izduvnih gasova pri visokim obrtajima u minuti.

Napomena: Imajte na umu da dodavanje otpadnog otvora vašem vozilu može ometati rad motora. Budući da će različiti senzori imati različita očitanja zbog otpadnog ventila, vaš upravljački modul pogonskog sklopa može imati problema s obradom podataka senzora, što utiče na njegove performanse i pouzdanost.

Kraći omjeri prijenosa

Turbo punjači najbolje rade kada rade na visokim obrtajima motora. Skraćivanje omjera prijenosa pomoći će namotati turbopunjač jer će dostizanje praga pojačanja biti lakše.

Anti-lag sistemi

Sistemi protiv kašnjenja rade tako što ubrizgavaju gorivo i vazduh u izduvni gas kada vozač podiže gas. Ovo održava turbo punjače namotanim i omogućava motoru da lako proizvede snagu kada vozač ponovo pritisne gas.

Potpomognuto turbo punjenje

Potpomognuto turbo punjenje fokusira se na povećanje snage turbo motora dodavanjem vanjskih uređaja kao što su električni motori, dodatni kompresori ili više uređaja za prisilnu indukciju. Nekoliko proizvođača trenutno istražuje električno turbo punjenje.

Višestepeno turbo punjenje

Drugi način borbe protiv turbo kašnjenja je korištenje višestepenog turbo punjenja. Iako veći turbo punjači stvaraju veći poticaj, oni žrtvuju odziv. Zbog toga su neka vozila opremljena manjim turbo punjačima koji počinju raditi pri nižim brzinama motora. Proizvođači se okreću višestepenim sistemima koji koriste turbo motore različitih veličina kako bi dobili najbolje od oba svijeta.

Upravo sada, sve više i više modernih vozila koristi motore s turbopunjačem zbog prednosti kao što su bolje emisije i ekonomična potrošnja goriva. Kada su se turbo punjači počeli pojavljivati u automobilima visokih performansi, kritičari i entuzijasti vozila brzo su kritizirali proizvođače vozila zbog turbo kašnjenja. Mnogi su i dalje favorizirali njegov prirodni parnjak. Međutim, bolji dizajn turbo punjača i tehnologija eliminacije turbo-lag-a učinili su turbo lag neprimjetnim čak i za najoštrije kritičare.

Potpuno eliminiranje turbo kašnjenja moglo bi biti nemoguće s obzirom na to da većina proizvođača vozila prelazi na električna vozila. Ali vidjeti kako vozači i inženjeri ulažu velike napore da eliminišu ovu neobičajnost samo pokazuje koliko cijene male detalje koji vožnju čine zabavnom i zanimljivom.