Vodena pumpa – simptomi, uzroci kvara, savjeti za prevenciju

vodena pumpa

Vodena pumpa, koja se često naziva i pumpa rashladne tečnosti, cirkuliše tečno rashladno sredstvo kroz hladnjak i sistem za hlađenje motora, a napaja je sam motor. Osigurava da se temperatura motora održava na sigurnom nivou tokom rada. Ako ne uspije, motor se može pregrijati, što može uzrokovati ozbiljnu štetu.

Kako radi vodena pumpa?

Vodena pumpa se obično pokreće sa remenice radilice i pomaže u hlađenju potiskivanjem tekućine kroz blok motora, hladnjak i crijeva. To se postiže tako što lopatice radnog kola stvaraju centrifugalnu silu koja uzrokuje da tečnost putuje prema van i uvlači rashladnu tečnost nazad iz hladnjaka. Rashladno sredstvo koje je napustilo vodenu pumpu tada putuje kroz cijeli motor, apsorbira toplinu i zatim dolazi do hladnjaka uzrokujući rasipanje topline u vanjski zrak.

Simptomi koji pokazuju da je vodena pumpa loša

Curenje rashladne tečnosti

Kada se pumpa za vodu pokvari, može procuriti iz brtve osovine ili bilo koje brtve. Pumpa za vodu koristi zaptivke koje osiguravaju da rashladna tečnost ostaje zaptivena i da je protok vode nesmetan. Međutim, ove brtve se mogu pokvariti i vremenom postati potpuno beskorisne, uzrokujući curenje rashladne tečnosti ispod vodene pumpe. Ako imate lokvicu vode ili rashladne tečnosti ispod prednjeg kraja vašeg automobila, vjerovatno je u pitanju kvar vodene pumpe i zato morate da odete kod mehaničara.

Zvuk škripanja

Kada se vodena pumpa pokvari, može iscuriti rashladna tečnost u ležajeve vodene pumpe, što će osušiti ležajeve od masti i stoga stvoriti zvuk škripe kada motor radi. Ako čujete škripu iz vodene pumpe, trebate je zamijeniti što je prije moguće, jer može biti pogubno za vaš motor da nastavite s vožnjom – posebno ako se vodena pumpa pokreće zupčastim remenom.

Potrošena osovina vodene pumpe

Postoji zupčasti ili razvodni remen koji pokreće vodenu pumpu i pumpa rashladnu tečnost. Ako se osovina vodene pumpe istroši, to može uzrokovati labav remen. Ako se to dogodi, tražite potpunu zamjenu pumpe. Da biste osjetili je li osovina vodene pumpe labava, morate ukloniti zupčasti ili razvodni remen. Ako osjetite bilo kakav zazor na osovini, odmah je zamijenite.

Pregrijavanje motora

Primarni zadatak vodene pumpe je da pumpa rashladnu tečnost u sistemu kako bi se ohladio motor. Ako pumpa za vodu pokvari, vidjet ćete kako mjerač temperature raste na instrument tabli. To se može dogoditi zbog nekoliko razloga, kao što je kvar na termostatu ili kratak spoj, ali uvijek biste to trebali provjeriti kod ovlaštenog mehaničara. U suprotnom, mogu se dogoditi oštećenja brtve glave, cilindara i klipova, što sve može smanjiti ukupni vijek trajanja vašeg motora.

Bijeli dim iz hladnjaka

Ako vidite bijeli dim kako izlazi iz vašeg hladnjaka, gledate na jasan znak kvara vodene pumpe. Para u hladnjaku se proizvodi od pregrijanog motora, što se može dogoditi ako pumpa za vodu ne radi savršeno. Kada se suočite sa ovim problemom, bolje je da ostanete sigurni i prestanete da vozite, sačekate da se motor ohladi i pokušajte da dođete do svog mehaničara.

Nestabilna temperatura motora

Također možete primijetiti povremene probleme s vodenom pumpom jer bi impeler mogao biti labav na osovini vodene pumpe. To će uzrokovati da se automobil ponekad pregrije, a ponekad radi dobro nekoliko sedmica. Ipak, uvijek je bolje biti siguran nego žaliti kasnije kada su vodene pumpe u pitanju, pa je zamijenite ako mislite da je loša.

vodena pumpa

Uzroci kvara i savjeti za prevenciju

Suhi rad vodene pumpe
Da se rotirajuća brtva pumpe ne bi pregrijala i pokvarila, mehaničku zaptivku mora stalno podmazivati rashladno sredstvo. Rad na suho – čak i na nekoliko sekundi – može uništiti zaptivku, uzrokujući curenje rashladne tekućine.

Rješenje
Nova pumpa za vodu nikada se ne smije provjeravati radi slobodnog okretanja kada je suha. Treba je staviti u rezervoar napunjen rashladnom tečnošću prije ugradnje ili pokrenuti ručno nekoliko puta nakon dopune rashladne tečnosti i prije pokretanja motora.

Nepravilna upotreba brtvila ili zaptivača
Ovo može uzrokovati nepravilan položaj vodene pumpe ili čak oštetiti neke osjetljive komponente kao što su zaptivke, što može dovesti do curenja rashladne tekućine.

Rješenje
Stare brtve i zaptivke treba zamijeniti novima, a zaptivnu smjesu treba nanositi samo ako to preporuči proizvođač.

Neprikladna rashladna tečnost
Upotreba kontaminiranog, nekompatibilnog rashladnog sredstva ili miješanje različitih formulacija dovodi do prijevremenog kvara vodene pumpe. Zagađivači (npr. abrazivne čestice i motorno ulje) grebu unutrašnju mehaničku zaptivku ili utiču na otpornost pumpe na habanje.

U međuvremenu, neodgovarajuće rashladne tečnosti ne pružaju potrebnu zaštitu, uništavajući pojedinačne komponente.

Rješenje
Prilikom zamjene pumpe, postojeću rashladnu tečnost treba potpuno isprazniti, a rashladni krug temeljito isprati. Novo rashladno sredstvo uvijek treba koristiti u skladu s preporukama proizvođača vozila.

Neispravne/nepravilno instalirane komponente remenskog pogona
Istrošeni ili nepravilno postavljeni kaiš ili remen će uzrokovati prerano blokiranje vodene pumpe i obrnuto.

Rješenje
Zamjena remenskog pogona i vodene pumpe istovremeno.

Koliko često se vodena pumpa treba zamijeniti?

Uz malo sreće, vodena pumpa može trajati čak 10 ili više godina. Osim ako ne vidite gore navedene znakove upozorenja, općenito nema potrebe za zamjenom osim ako ne mijenjate remen koji je pokreće.