Interkuler automobila je komponenta koja je dizajnirana da poboljša efikasnost motora. To je jedna od ključnih komponenti koja se koristi za hlađenje zraka koji je komprimiran u motoru s unutarnjim sagorijevanjem. Često se koristi u motorima s turbopunjačem ili kompresorom.
Interkuler je dio sistema za punjenje motora koji se koristi za hlađenje vazduha koji se isporučuje motoru prije nego što se sagori. Ovaj sistem povećava gustinu vazduha, što dovodi do bolje izgaranja goriva i povećanja snage motora. Interkuler se često koristi u turbo punjenim i kompresorskim motorima, gdje se velike količine vazduha snažno sabijaju i zagrijavaju prije nego što se isporuče motoru.
Jedna od glavnih prednosti interkulera je poboljšanje performansi motora, povećavajući snagu i ubrzanje. Interkuler takođe smanjuje opasnost od detonacije u motoru, što može uzrokovati oštećenje motora. Međutim, jedan od nedostataka interkulera je povećanje ukupne mase motora i povećanje složenosti sistema za punjenje motora, što može povećati troškove proizvodnje i održavanja. Takođe, u nekim slučajevima, interkuler može smanjiti brzinu odziva motora i uticati na manevrisanje vozila.
Kako radi interkuler?
Interkuler automobila prepoznat je kao jedna od ključnih komponenti za poboljšanje performansi turbo motora. To je je vrsta hladnjaka, tačnije izmjenjivača topline.
Kada se vazduh sabija, postaje topliji zbog procesa adijabatskog zagrijavanja, a topliji vazduh ima manju gustinu. Kada se vazduh hladi prije nego što se isporuči motoru, njegova gustina se povećava, što omogućava veću količinu kiseonika da uđe u motor i poboljšava izgaranje goriva.
Interkuler se obično sastoji od serije cijevi ili rebara kroz koje vazduh prolazi, a zidovi cijevi ili rebara su obično hladni ili su u kontaktu sa rashladnom tečnošću koja prolazi kroz interkuler. Vazduh prolazi kroz cijevi ili rešetke, dok se hladnoća iz zidova prenosi na vazduh. Na ovaj način, interkuler hladi vazduh koji se isporučuje motoru.
Svrha interkulera
Svrha interkulera je da ohladi zrak nakon što je komprimiran turbinom ili kompresorom prije nego što ode do motora automobila.
Interkuler pruža bolje performanse, a istovremeno smanjuje potrošnju goriva. Takođe, emisija izduvnih gasova i toplotno opterećenje motora povećavaju pouzdanost motora pri preticanju. Njegova funkcija je da snizi temperaturu zraka koja raste nakon što se zrak komprimira. Efikasnost interkulera se mjeri uspjehom s kojim uspijeva da ukloni ovu toplotu.
Kada se zrak zagrije, postaje manje gust i gubi kisik. Kod motora to može uzrokovati nekoliko problema. Najčešći problem je gubitak efikasnosti. Ostali problemi mogu uključivati habanje i oštećenje bloka motora od toplote i kucanje motora uzrokovano zračnim džepovima u zraku koji se dovodi za sagorijevanje.
U motoru, interkuler kompenzira višak topline uzrokovan nadpunjavanjem ili turbo punjenjem motora. Kada se vazduh ohladi, postaje gušći. Ova povećana gustina omogućava sagorijevanje više vazduha i goriva po ciklusu motora, što u konačnici povećava izlaznu snagu motora.
Tehnički, interkuler je uređaj koji se koristi između faza prepunjavanja za hlađenje zraka za korištenje u sljedećoj fazi. Osim toga, regulira temperaturu zraka i produžava vijek trajanja motora i osigurava da se omjer zraka i goriva u svakom cilindru održava.
Prednosti interkulera
- Hladi vrući komprimirani zrak koji izlazi iz turbo motora, povećava njegovu gustinu i uspijeva isporučiti veću masu zraka u motor, čime se povećava snaga motora.
- Smanjenje temperature motora i termičkog opterećenja omogućava povećanje turbo pritiska na veće vrijednosti. Međuhladnjaci su važna komponenta u svim turbo motorima.
Prednji sistemi su najefikasniji. Oni se nalaze u prednjem dijelu automobila, gdje kretanje automobila naprijed može da progura vazduh kroz sistem. To rezultira stalnim dovodom svježeg zraka.
Sistemi koji se montiraju na vrhu su nešto manje efikasni. Oni se nalaze na vrhu motora, dozvoljavajući da više toplote iz motora utiče na sistem interkulera kako se toplota povećava. Osim toga, ova konfiguracija ne pruža ugrađeni izvor svježeg zraka. Mnogi mehaničari zaobilaze ovaj problem ugradnjom lopatice za haubu, podignutog otvora na haubi koji omogućava prolazak zraka u prostor motora.
Vrste interkulera
Postoje tri glavna tipa interkulera: vazdušni, vodeni i uljni interkuleri.
Vazdušni interkuleri su najčešći tip interkulera i koriste vazduh za hlađenje sabijenog vazduha koji se isporučuje motoru. Vazdušni interkuleri obično se sastoje od serije cijevi kroz koje se prolazi vazduh, a zidovi cijevi su obično hladni. Prednost vazdušnih interkulera je jednostavna konstrukcija i održavanje, kao i niski troškovi proizvodnje. Međutim, vazdušni interkuleri mogu biti manje efikasni u hlađenju vazduha u uslovima visokih temperatura, a takođe mogu biti ograničeni u veličini i kapacitetu.
Vodeni interkuleri koriste rashladnu tečnost poput vode ili antifriza za hlađenje sabijenog vazduha koji se isporučuje motoru. Vodeni interkuleri imaju veću efikasnost hlađenja od vazdušnih interkulera, što ih čini efikasnijim u uslovima visokih temperatura. Međutim, vodeni interkuleri su skuplji i složeniji za održavanje i zahtijevaju sisteme za cirkulaciju i hlađenje rashladne tečnosti.
Uljni interkuleri koriste ulje za hlađenje vazduha. Uljni interkuleri su efikasniji u hlađenju vazduha u uslovima visokih temperatura od vazdušnih interkulera, a takođe su manje složeni od vodenih interkulera. Međutim, uljni interkuleri mogu biti skuplji za održavanje i imaju veći rizik od začepljenja i kvarova u odnosu na vodene i vazdušne interkulere.
Svaki tip interkulera ima svoje prednosti i nedostatke. Izbor tipa interkulera zavisi od specifičnih zahtijeva performansi motora i uslova u kojima se vozilo koristi. Vazdušni interkuleri su najčešći zbog svoje jednostavnosti i niskih troškova.
Ugradnja
Ugradnja interkulera u motor uključuje određivanje najboljeg mjesta za postavljanje, instaliranje interkulera i povezivanje sa drugim dijelovima sistema.
Kada se određuje mjesto za postavljanje interkulera, treba uzeti u obzir faktore poput dostupnosti prostora, optimalnog protoka vazduha, lakog pristupa za održavanje i sl. Interkuler se obično postavlja na prednji kraj vozila, gdje ima dovoljno prostora za protok vazduha.
Instaliranje interkulera uključuje postavljanje nosača na vozilo i fiksiranje interkulera na nosačima. Zatim se povezuje sa drugim dijelovima sistema, uključujući sabijač vazduha i usisni kolektor motora. Povezivanje se obično vrši pomoću cijevi za dovod i odvod vazduha.
Ključne stvari koje treba uzeti u obzir prilikom instaliranja interkulera uključuju:
- Pravilno dimenzionisanje interkulera u odnosu na potrebe motora.
- Osiguravanje dovoljnog protoka vazduha kroz interkuler.
- Osiguravanje pravilne i sigurne montaže nosača interkulera na vozilo.
- Pravilno usklađivanje interkulera sa drugim dijelovima sistema, uključujući sabijač vazduha i usisni kolektor motora.
- Pravilno povezivanje cijevovoda, brtvljenje i osiguravanje pravilnog priključivanja vodova za rashladnu tečnost ili ulje.
- Redovno održavanje i čišćenje kako bi se održala njegova efikasnost i produžio vijek trajanja.
Ugradnja interkulera može biti složen postupak, pa se preporučuje da ga obavi stručnjak.
Česti uzroci lošeg interkulera
- Interkuleri su izloženi vanjskim oštećenjima i krhotinama s ceste koje mogu uzrokovati prijevremeni kvar.
- Oštećena ili začepljena crijeva mogu uzrokovati pretjerano visoke pritiske koji oslabe ili napuknu interkuler.
- Konačno, nepravilna ugradnja turbo punjača u automobilu može uzrokovati blokadu i oštećenje interkulera.
Ako se interkuler pokvari, motor ne prima dovoljno hladnog gustog zraka i to onemogućava potpuno sagorijevanje i potrošnju neizgorjelog benzina. Ukoliko se neispravan interkuler ne zamijeni to može utjecati na konjske snage, kilometražu goriva i emisije.
Simptomi kvara interkulera
- Smanjeni protok vazduha
- Kvar turbopunjača
- Pad snage motora
- Povećanje potrošnje goriva
- Neobičan dim koji dolazi iz izduvnog sistema
Održavanje
Redovno održavanje interkulera je važno kako bi se održala njegova efikasnost i produžio vijek trajanja. Uobičajene metode održavanja uključuju:
- Čišćenje: Interkuler se može nakupiti prljavštinom, uljem ili drugim nečistoćama koje smanjuju njegovu efikasnost. Zato ga je potrebno redovno čistiti kako bi se uklonile te nečistoće.
- Provjera pritiska: Pritisak treba redovno provjeravati kako bi se osiguralo da funkcioniše pravilno. Pritisak se može provjeriti pomoću manometra.
- Provjera curenja: Interkuler može početi da propušta, što dovodi do smanjenja njegove efikasnosti. Stoga je potrebno redovno provjeravati da li ima curenja i popraviti ga ako se otkrije.
- Zamjena filtera vazduha: Filter vazduha igra važnu ulogu u održavanju čistoće interkulera. Zato je potrebno redovno mijenjati filter vazduha kako bi se osigurala maksimalna efikasnost.
- Provjera cijevovoda: Cijevovodi koji povezuju interkuler sa drugim dijelovima sistema takođe treba redovno provjeravati kako bi se osigurala njihova funkcionalnost. Oštećene cijevi treba popraviti ili zamijeniti.
Održavanje interkulera je najbolje prepustiti stručnjacima, posebno kada se radi o složenijim intervencijama. Redovno održavanje interkulera značajno doprinosi poboljšanju performansi motora i smanjenju emisije štetnih gasova, što može uštediti novac na dugoročnom planu.