Iza gotovo svakog točka na svakom novom vozilu, nalazi se set sićušnih kugličnih ležajeva koji održavaju rotaciju točkova glatko bez prekida. Oni su neopjevani heroji kada su u pitanju rasprave o primarnim dijelovima automobila, ali njihova važnost se ne može precijeniti. Iako ležaj točka nije dio redovnog ciklusa održavanja, na kraju se pokvare, pa je važno znati kako rade kada dođe vrijeme za popravke.
Šta je ležaj točka?
Ležajevi točka su male metalne kuglice koje se drže u malim prstenovima koji su dizajnirani da smanje trenje kotrljanja i omogućavaju točkovima automobila da se slobodno okreću, sve dok izdržavaju težinu vozila.
Gdje se nalaze ležajevi točka?
Unutar glavčine nalazi se ležaj točka, koji povezuje točak sa osovinom. Svaki točak ima svoj set ležajeva.
Kuglični ili valjkasti ležajevi
Dvije najčešće vrste ležajeva točkova su kuglični i valjkasti. Jedan stil ležajeva koristi valjke, koji su u osnovi bili niz malih cilindara smještenih unutar suženog kružnog kućišta. Valjkasti ležajevi obično nisu zapečaćeni, što je dobro za servis, ali loše za podložnost kontaminaciji.
Kuglični ležajevi, međutim, koriste minijaturne kuglice s malim kontaktnim tačkama radi lakšeg kotrljanja. Kuglični ležajevi su obično zapečaćeni, što je odlično za spriječavanje kontaminacije, ali se često ne mogu servisirati.
Više o ležajevima čitajte ovdje.
Koliko dugo traje ležaj točka?
Životni vijek vaših ležajeva ovisit će o proizvođaču, svakodnevnim uvjetima rada i opterećenjima u vožnji, ali se općenito očekuje da će trajati najmanje 100.000-160.000 kilometara.
Simptomi lošeg ležaja točka
Dobra stvar kod ležaja točka je da ćete znati kada se pokvari, zahvaljujući nekoliko očiglednih simptoma. Ovo su signalni znakovi koje trebate provjeriti:
Čudni zvukovi
Najčešći simptom loših ležajeva točka je čudna buka koju proizvode kada se pokvare. Možda ćete čuti zujanje, tutnjavu, škripanje ili škljocanje, ovisno o tome kako se ležaj točka pokvari.
Neravnomjerno trošenje guma
Kako se kuglični ležajevi troše, oni će početi da labave unutar svog kućišta i/ili gube dio svoje efikasnosti. Zbog toga bi se gume mogle neravnomjerno istrošiti.
Osećaj labavog upravljanja
Ne, sam volan se neće osjećati labavo, ali osjećaj upravljanja može. Ako se ležaj pokvari, to bi moglo stvoriti malo zračnosti unutar sklopa točka. Ako se to dogodi, vaše upravljanje može biti nejasnije nego inače.
Vibracije
Ako je zaptivka ležaja točka slomljena i unutrašnjost postane kontaminirana tvrdim česticama, ili se jednostavno istrošila tokom vremena, to bi moglo uzrokovati grublju nego inače vožnju i vibracije.

Zaključavanje točka
Većina modernih ležajeva točkova je zapečaćena i to s dobrim razlogom. Ako bilo kakva prljavština, krhotine ili druga kontaminacija uđu u ležajeve, to bi moglo smanjiti podmazivanje i povećati trenje. Ako postane prevruće ili ima previše krhotina u ležajevima, oni bi mogli početi da se blokiraju ili brusiti. Ako se ležajevi blokiraju, točak bi se mogao blokirati.
Neispravnost kontrole proklizavanja ili ABS-a
Skoro svi novi sklopovi glavčine točkova dolaze opremljeni ugrađenim senzorima koji informišu kontrolu proklizavanja, ABS, kontrolu stabilnosti i druge sisteme za pomoć vozaču. Ako nešto unutar ležaja točka ne funkcionira u ispravnom obliku, to bi moglo uzrokovati kvar sistema ili upaliti i kodirati i upozoravajuće svjetlo.
Mogu li se ležaj točka servisirati?
Najbolja stvar koju možete učiniti s lošim ležajem je zamijeniti ga, zajedno sa ostalima, kako biste osigurali ravnomjernu i uravnoteženu vožnju. Ležaj točka obično dolazi kao dio većeg sklopa glavčine točka.
Kratki pregled kako ukloniti sklop glavčine točka
Svaki automobil je drugačiji i može zahtijevati različite korake, ali ovo su opći koraci kroz koje ćete proći kada uklanjate sklop glavčine točka.
- Dok je vozilo još uvijek na tlu, upotrijebite polugu za razbijanje ili udarni ključ da olabavite maticu glavčine točka, a zatim navrtke.
- Podignite vozilo dizalicom i umetnite stalke za dizalicu.
- Skinite točak i ostavite ga na stranu.
- Uklonite kočionu čeljust i postavite je negdje gdje ne opterećuje vod kočnice.
- Skinite disk.
- Uklonite maticu osovine.
- Isključite kabel sklopa čvorišta.
- Uklonite sve vijke na sklopu glavčine točka.
Slijedite preporuke proizvođača za uklanjanje starog sklopa glavčine. Mnogi zahtijevaju posebne alate koje treba koristiti kako biste izbjegli oštećenje drugih dijelova vozila. Ozbiljno, alat za izvlačenje ležajeva točka će učiniti ovaj posao mnogo jednostavnijim.
Dok skidate ležaj točka, vodite računa o osovini i ne dozvolite da padne, da se zaprlja ili opterećuje bilo koje druge dijelove.
Očistite koroziju koja se nalazi na uključenim dijelovima.
Da biste zamijenili staru glavčinu novom, umetnite novu glavčinu (pritiskom, ako je potrebno), zamijenite staru maticu osovine i slijedite prethodne korake unatrag.
Napomena 1: Prilikom zamjene glavčine, možda ćete htjeti koristiti anti-seize kako biste spriječili buduće poteškoće.
Napomena 2: Kada je sve uklonjeno, ovo je sjajan trenutak za pregled ovjesa i kočnica.
Napomena 3: Ako zamijenite jedan ležaj točka, trebali biste zamijeniti i ostale.
Savjeti za uklanjanje čvorišta
Sklopovi glavčine točka su često izuzetno tvrdoglavi za uklanjanje. Ako ste već usred posla, ali nemate alat za izvlačenje, ovi drugi alati i metode bi mogli pomoći. Samo budite izuzetno oprezni da ništa ne oštetite i uvijek koristite potrebne sigurnosne mjere.
- Klizni čekić
- Gumeni čekić
- Toplotni i metalni čekić
- Prodorni sprej
Česta pitanja o ležaju kotača
P. Kako provjeravate ležaj točka?
O. Jedine jednostavne provjere za loše ležajeve kotača uključuju malo pretpostavke. Za početak, želite da osluškujete čudne zvukove kao što su zujanje ili škripanje koji dolaze iz sumnjivog točka. Ako čujete nešto i možete identificirati izvor točka, onda možete podići automobil i provjeriti da li se točak pomiče, labavi. To možete učiniti tako što ćete uhvatiti volan sa svake strane i pomicati naprijed-nazad ili s jedne na drugu stranu.
P. Možete li voziti automobil sa lošim ležajem točka?
O. Automobil bi mogao biti u stanju da vozi, ali mi ne preporučujemo da vozite sa lošim ležajem točkova. Ako primijetite simptome i posumnjate na loš ležaj, odmah se odvezite kući ili u radionicu.
P. Šta se može dogoditi ako imate loš ležaj točka?
O. U jednom od najgorih scenarija, točak bi se mogao blokirati tokom vožnje. To znači da vožnja sa lošim ležajem točka može biti potencijalno veoma opasna.
P. Koliko košta zamjena neispravnog ležaja?
O. U zavisnosti od automobila, prosječna cijena sklopa glavčine jednog točka, a ne samo ležaja, verovatno će iznositi između 100-300 eura. Ako posao obavljate sami, pomnožite to s brojem čvorišta koje zamjenjujete.