Šta je planetarni zupčanik

Čak i ako ste iskusni kućni mehaničar, postoje dijelovi vašeg automobila koji vam vjerovatno zadaju probleme. Ili su preteški za pristup ili previše složeni da bi mogli raditi u vašoj garaži. Transmisije obično spadaju u ovu kategoriju jer su to komplikovane komponente sa tonama unutrašnjih pokretnih dijelova koji zahtijevaju tačan položaj da bi pravilno funkcionisali. Jedan od takvih dijelova je i planetarni zupčanik ili planetar.

Jedna je stvar izbjegavati kućne popravke mjenjača, ali zupčanici i unutrašnji rad modernih mjenjača su previše zanimljivi da bi se zanemarili. Planetarni zupčanici spadaju u ovu kategoriju, a kao tehnologija koja postoji hiljadama godina, zabavno je razmišljati o tome da se oni okreću u većini modernih automatskih mjenjača.
Šta je planetarni zupčanik? Kako oni utiču na vaše svakodnevno putovanje na posao? Za vas smo postavili temelje u ovom postu, a naš cilj je da vam pomognemo da shvatite osnove planetarnih zupčanika i mjenjača općenito. Krenimo.

Kada je tačno izumljen planetarni zupčanik?

Planetarni zupčanik, poznati i kao epiciklični zupčanici, razvili su Grci prije više od 2000 godina i prvobitno su bili namijenjeni da pomognu u predviđanju kretanja planeta u Sunčevom sistemu. Što se tiče toga kako su došli do zupčanika, najjednostavnije objašnjenje ovdje je najbolje, a to je da se planetarni zupčanici sastoje od centralnog pogonskog zupčanika (tj. Sunca) sa više zupčanika “planeta” koji kruže oko njega. Zupčanik okružuje centralni i planetarni zupčanik.

U automobilskom svijetu, prvi prijenosi koji su koristili planetarne zupčanike ugrađeni su početkom 1900-ih u automobil Wilson-Pilcher, koji je proizveden u Ujedinjenom Kraljevstvu. Ford Model T je koristio planetarne zupčanike 1908. za svoj dvobrzinski ručni mjenjač. Nekoliko decenija kasnije, Oldsmobile je 1937. razvio automatski mjenjač koji je koristio planetarni zupčanik nazvan “Automatski sigurnosni prijenos”, i bio je u stanju da prelazi između visokog i niskog stepena prijenosa i koristio je kvačilo samo za startove iz mjesta.

Kako radi planetarni zupčanik ili planetar?

Planetarni mjenjači se mogu koristiti u kombinaciji s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, elektromotorima ili hidrauličnim motorima i koriste se zbog svoje izdržljivosti, efikasnosti i sposobnosti da podnose velika opterećenja obrtnog momenta. Kao što je gore pomenuto, centralni „sunčani“ zupčanik je obično ulazni zupčanik. Oko njega se dva ili više planetarnih zupčanika okreću unutar vanjskog prstenastog zupčanika i povezani su s izlaznom osovinom preko nosača.

Primjer kako ovo može funkcionirati je kada se sunčani zupčanik rotira i planetarni zupčanici se drže na mjestu. Kako se sunčani zupčanik okreće, to uzrokuje da se planetarni zupčanici rotiraju na mjestu duž unutrašnje strane prstena. Ovo kretanje, zauzvrat, rotira izlaznu osovinu u obrnutom smjeru.

planetarni zupčanik, planetar

Gdje se koristi planetar?

Planetarni zupčanik se koristi u aplikacijama gdje je prostor ograničen, jer su obično manji od drugih tipova mjenjača. Oni takođe čine osnovu najčešćeg tipa automatskog mjenjača, poznatog kao hidraulični planetarni automatski mjenjač. Većina modernih automatskih mjenjača u automobilskoj industriji koristi planetarne zupčanike.

Na drugim mjestima, planetarni zupčanik se koristi u opremi kao što su puževi i vjetroturbine, te pogonski sistemi u vozilima za helikoptere i motore aviona. Planetarni setovi zupčanika su popularni i za industrijske mašine, gde ih koriste vođeni roboti, mašine za lasersko sječenje, pa čak i bolnički operacioni stolovi. Takođe postoji velika šansa da je meso sendviča u vašem frižideru izrezano na rezač koji koristi planetarni zupčanik.

Da li kontinualno varijabilni mjenjači imaju planetarne zupčanike?

Tamo gdje tradicionalni automatski i ručni mjenjači imaju fiksne omjere prijenosa, kontinuirano varijabilni mjenjač (CVT) radi s dvije remenice u obliku konusa povezane remenom. Koriste se za poboljšanje uštede goriva, jer su CVT-ovi tipično dizajnirani da održavaju motor u njegovom najefikasnijem i idealnom rasponu isporuke snage.

Postoje, međutim, verzije CVT-a koji koriste planetar. Nazvani epiciklički CVT ili planetarni CVT, ovi mjenjači koriste planetarne zupčanike za prijenos obrtnog momenta. Toyota je koristila jedan u Priusu kasnih 1990-ih.

Zašto koristiti planetarni zupčanik?

Planetarni zupčanici se koriste u teškim aplikacijama zbog ravnomjerne distribucije tri planete oko sunca. Oni su robusniji i gušće snage, što znači da mogu podnijeti veće momente i redukcije u manjem, kompaktnijem pakovanju. Oni također mogu podnijeti veća udarna opterećenja i veća opterećenja uvis zbog jedinstvenih svojstava samoporavnanja specifičnih za Planetarni zupčanik.

Planetarni zupčanici su svestraniji od drugih zupčanika jer omogućavaju laku promjenu omjera. Prilikom promjene aplikacije koja se koristi sa mjenjačem, korisnik ne mora kupiti potpuno novi proizvod jer jednostavno može promijeniti omjer unutar planetarnog dizajna. Planetar također dijeli komponente u mnogim svojim veličinama smanjujući količinu inventara potrebnog za sigurnosne zalihe.

Česta pitanja o Planetarnim zupčanicima

P: Kako da znam da li moj auto ima planetarne zupčanike?
O: Ako vozite moderan automobil sa automatskim mjenjačem, postoji velika šansa da ima planetarni zupčanik.

P: Da li su planetarni zupčanici skuplji od drugih tipova?
O: Generalno, da. Oni su skuplji jer su složeniji i sastoje se od više dijelova od ostalih vrsta prijenosa.

P: Da li je planetarnim zupčanicima potrebno podmazivanje?
O: Da. Kao i svaki drugi zupčanik ili mehanička komponenta u vašem vozilu, planetarnim zupčanicima je potrebno podmazivanje da bi radili nesmetano i da bi spriječili oštećenje ili habanje. Transmisije, kao i svi ostali dijelovi vašeg vozila, zahtijevaju redovnu pažnju i servisiranje, što može uključivati ​​manje radove kao što je promjena tekućine. Vremenom se zupčanici unutar mjenjača mogu istrošiti, što dovodi do klizanja ili čudnih zvukova, pa je važno držati korak s podmazivanjem i redovnim održavanjem kako biste što prije riješili probleme.