Primarne razlike su njihove viskoznosti kada je hladno i kada vaš motor dostigne radnu temperaturu.
Pogledajmo prvo 5W-20 naspram 5W-30. Zatim ćemo pogledati 5W-30 naspram 10W-30.
Primarna razlika između 5W-20 i 5W-30 je njihova viskoznost nakon što motor dostigne radnu temperaturu. Obratite pažnju na različite brojeve u ocjenama viskoznosti: “5W” i “20” ili “30”. Prvi broj (5W) odnosi se na viskoznost ulja kada je hladno, izmjerena na 40°C (104°F).
5W-20 i 5W-30 ili 10W-30: Ulja od 5W teče brže po hladnom vremenu
Hajde da gledamo “W” kao “zima” (winter). Niži brojevi znače da će ulje ostati tečnije i lakše će cirkulirati kroz vaš motor radi poboljšane zaštite pri pokretanju.
U tom slučaju, kada uporedimo 5W-20 ili 5W-30 naspram 10W-30, 5W ulja će teći brže po hladnom vremenu, što pokazuje njihova niža ocjena od 5W.
To znači da će ulje lakše teći za podmazivanje bregastih osovina, klipnih prstenova, cilindara, ležajeva i drugih vitalnih komponenti pri pokretanju. Što prije ulje dođe do ovih komponenti, prije može zaštititi od habanja.
Pregusto ulje može uzrokovati dragocjene sekunde da prođu kada je malo ili nimalo ulja dostupno za podmazivanje dijelova, što rezultira habanjem.
Posebno je važno u vremenu ispod nule kada se ulje prirodno zgušnjava. Sintetička ulja ostaju tečnija po hladnom vremenu za bolju zaštitu od svojih konvencionalnih kolega.
0W-20 vs 5W-20: Ulje od 0W teče još bolje na hladnoći
Isti princip vrijedi kada gledamo motorno ulje 0W-20 naspram 5W-20.
Ulje sa nižom viskoznosti od 0W ostat će rijeđe na niskim temperaturama i teći malo brže tokom startova po hladnom vremenu. Njihove identične ocjene viskoznosti “20” na radnim temperaturama znače da će biti iste viskoznosti kada se vaš motor zagrije.
0W ulja postaju sve popularnija jer pomažu u poboljšanju uštede goriva zbog manjeg viskoziteta u hladnom vremenu, što smanjuje gubitke pumpanja.
Dobar protok pri hladnom vremenu koristi svim vozačima
Shvatite također da je zaštita od hladnog vremena važna bez obzira na vašu klimu. Pretpostavljamo da samo ljudi koji žive na hladnom sjeveru moraju brinuti o zaštiti od hladnog vremena. Ali “hladno” za vaš motor je sve ispod radne temperature, čak i ako je vani 27°C.
Kada upalite automobil ujutro nakon što je odležao preko noći, ulje bi trebalo da teče što je brže moguće jer se većina habanja motora dešava tokom hladnog startovanja.
Dakle, da rezimiramo, kada gledamo 5W-20 ili 5W-30, oba će pružiti istu viskoznost tokom hladnih startova. Ali će ostati tečniji i brže teći na hladnoći u poređenju sa 10W-30.
5W-20 i 5W-30 ili 10W-30: Šta je sa performansama na visokim temperaturama?
Priča se mijenja kada vaš motor dostigne radnu temperaturu.
Da bi se odredio drugi broj u ocjeni viskoznosti, ulje se testira na 100°C (212°F), što je približno normalnoj radnoj temperaturi za većinu motora. Što je broj veći, to je veći otpor ulja tečenju i veća je njegova viskoznost.
Ulje veće viskoznosti na radnoj temperaturi daje deblji film za podmazivanje, što može pomoći u poboljšanju zaštite od habanja. Ali deblje nije uvijek bolje; pregusto ulje može, također, dovesti do problema.
Međutim, ulje niže viskoznosti na radnoj temperaturi smanjuje unutrašnje trenje, što maksimizira uštedu goriva. Konačno, odabir pravog viskoziteta predstavlja balansiranje između konkurentskih prioriteta.
Pogledajmo ponovo 5W-20 naspram 5W-30. 5W-20 će ostati malo rjeđi na radnoj temperaturi, što pokazuje niži broj “20”, dok će 5W-30 pružiti nešto deblji, odnosno gušći film za podmazivanje. Kada se posmatraju 5W-30 naspram 10W-30, oba obezbjeđuju istu viskoznost na radnoj temperaturi, što je naznačeno njihovim identičnim ocjenama „30“.
5W-20 ili 5W-30: Zašto rjeđe ulje postaje sve popularnije?
![5w-20 ili 5w-30](https://superauto.ba/wp-content/uploads/2022/07/5w-20.jpg)
5W-30 pruža dobar balans fluidnosti po hladnom vremenu i zaštite od visokih temperatura, zbog čega je najčešće korištena i preporučena viskoznost. Međutim, 0W-20 i 5W-20 sve više dobijaju na snazi i, zajedno, na kraju će ih nadmašiti.
To je zato što su moderni motori napravljeni sa manjim tolerancijama od starijih motora. Na primjer, razmaci između rukavaca radilice i glavnih ležajeva su manji.
Mnogi noviji motori također koriste promjenjivo vrijeme ventila (VVT) kako bi poboljšali efikasnost goriva i smanjili emisije. Mnogi sistemi zahtijevaju da motorno ulje teče kroz sićušne otvore solenoida kako bi se pokrenule komponente VVT-a. Ulje koje je previše gusto da teče kroz ove otvore može uzrokovati probleme i upaliti lampicu motora.
Ne samo to, već su proizvođači automobila pod sve većim pritiskom da povećaju ekonomičnost goriva. Preporučeno ulje lakšeg viskoziteta, kao što je 5W-20, pomaže u zaštiti modernih motora sa strožim tolerancijama, istovremeno promovirajući poboljšanu ekonomičnost goriva. Neki proizvođači automobila čak preporučuju 0W-16 kako bi postigli još bolju uštedu goriva.
Mogu li koristiti 5W-30 umjesto 5W-20?
U krajnjoj liniji, iako je općenito u redu koristiti ulje čija je ocjena viskoznosti viša ili niža od one koju proizvođač preporučuje, najbolje je koristiti viskozitet naveden u korisničkom priručniku.
Kada se razmatraju 5W-20 naspram 5W-30, oni su istog viskoziteta kada je motor hladan. 5W-20, međutim, ostat će malo rjeđi kada dostignete radnu temperaturu kako bi se poboljšala ekonomičnost goriva i protok dovoljno brz da ispuni uske tolerancije u motoru.
Korištenje 5W-30 umjesto toga može smanjiti potrošnju goriva i spriječiti protok kroz motor. Iako privremena upotreba vjerovatno neće uzrokovati trajnu štetu vašem motoru, zapamtite da su inženjeri koji su napravili vaš motor to učinili imajući na umu ulje specifičnog viskoziteta, što znači da je najbolje da ga se držite.
Neki proizvođači automobila preporučuju različite viskoznosti ulja u zavisnosti od vremenskih uslova. U tim slučajevima preporučujemo prelazak na ulje manje viskoznosti po hladnom vremenu kako biste poboljšali hladno pokretanje i zaštitu od pokretanja.
Da rezimiramo, kada gledamo 5W-20 naspram 5W-30, njihov viskozitet na hladnom će biti isti, ali će 5W-30 biti malo gušći na radnim temperaturama.
Kada je u pitanju 5W-20 ili 5W-30 naspram 10W-30, istina je suprotna: ulja od 5W će teći malo bolje na hladnoći od ulja od 10W za maksimalnu zaštitu od hladnog vremena i lakše pokretanje pri hladnom vremenu.