Viskoznost motornog ulja je mjera njegove otpornosti na tečenje. Ulje niskog viskoziteta (npr. 0W-20) teče brže od ulja visokog viskoziteta (npr. 20W-50).
Za ilustraciju, pomislite na vodu i med. Kada se izlije iz posude, voda teče mnogo brže od meda. To je zato što, kada vanjske sile djeluju na tekućinu (kao što je gravitacija), molekuli unutar tekućine se kreću jedan protiv drugog, što rezultira molekularnim trenjem koje se opire protoku. Viskoznost je mjera tog unutrašnjeg trenja, odnosno njegovog otpora protoku.
Recimo to ovako:
- Rijetke i lagane tečnosti opisuju tečnosti niske viskoznosti
- Guste i teške opisuju tečnosti visoke viskoznosti
Tabela viskoznosti motornog ulja
Viskoznost motornog ulja se često prikazuje pomoću J-300 grafikona Društva automobilskih inženjera (SAE). Grafikon prikazuje minimalne i maksimalne dozvoljene pragove koje motorno ulje mora zadovoljiti da bi se ocijenilo za navedenu viskoznost.

Zimska ocjena ulja, ili “W”, određena je na osnovu performansi hladnog pokretanja, koji simulira pokretanje motora na progresivno nižim temperaturama. Mjeri se i sposobnost ulja da teče na progresivno nižim temperaturama. Što je niža “W” ocjena (npr. 0W), to ulje brže teče kada je hladno i lakše se vaš motor pokreće za paljenje.
Drugi broj (npr. “20” u 5W-20) se određuje na osnovu viskoznosti ulja kada vaš motor dostigne radnu temperaturu, odnosno 100ºC (212ºF).
Šta viskoznost ulja znači za zaštitu motora?
Dakle, šta sve ovo znači za zaštitu vašeg motora?
Jednostavno rečeno, viskoznost ulja je najvažnije svojstvo maziva. Način na koji reaguje na promjene temperature, pritiska ili brzine određuje koliko dobro ulje štiti vaše vozilo.
Maziva preniskog viskoziteta za vaš motor mogu uzrokovati:
- Povećan kontakt i habanje metala na metal
- Povećana potrošnja ulja, što dovodi do štetnih naslaga i čestih dolijevanja
- Zaptivke koje propuštaju
Maziva sa previsokim viskozitetom mogu takođe oštetiti vaš motor uzrokujući:
- Povećano trenje tečnosti, smanjujući uštedu goriva
- Povećanje radne temperature, ubrzavanje razgradnje ulja
- Loše paljenje na niskim temperaturama
Ulje se zgusne kada je hladno i razrjeđuje se kada je vruće
Kada temperatura padne zimi, motorno ulje se zgušnjava, teče sporije i zahtijeva više energije za cirkulaciju. Zato je možda teže pokrenuti automobil u hladno zimsko jutro – radilica mora proći kroz hladno, gusto ulje prije nego što se okrene dovoljno brzo da se motor pokrene.
Ako vaše ulje teče sporije, komponente motora mogu biti podložne trošenju dok se ulje ne zagrije dovoljno da teče kroz motor. Zato je najbolje koristiti ulje nižeg viskoziteta zimi ako to dozvoljava proizvođač vašeg vozila.
Suprotno se dešava kada temperatura raste.
Recimo da vučete kamper međudržavnom magistralom u jeku ljeta. Intenzivna toplina koju vaš motor stvara uzrokuje razrjeđivanje ulja. Ako postane previše rijetka, može ne uspjeti adekvatno odvojiti metalne komponente tokom rada, što dovodi do habanja.
Što je viskoznost ulja veća, to može izdržati veći pritisak ili opterećenje i bolje održava razmak između pokretnih dijelova. Ali postoje ograničenja za ovaj odnos. Ako je viskoznost ulja previsoka, ulje neće teći tako lako i vaš će motor raditi jače i trošiti više goriva.
Različita vozila zahtijevaju različite viskoznosti
Ključno je koristiti mazivo odgovarajuće viskoznosti za primjenu. I ne samo to, već želite da koristite lubrikant koji je otporan na zgušnjavanje kada je hladno, ali zadržava svoju sposobnost zaštite od habanja kada je vruće.
Sintetička maziva, kao što su AMSOIL sintetička maziva, nude bolji hladni protok kada temperatura padne i poboljšanu zaštitu kada vaš motor dostigne radnu temperaturu.
Proizvođači vozila navode u priručniku za upotrebu koju viskoznost motornog ulja trebate koristiti.