Injektori za gorivo su bitan dio motora vašeg automobila, isporučujući gorivo u pravo vrijeme kako bi osigurali čisto i efikasno sagorijevanje. Međutim, bez redovnog održavanja, injektori odnosno dizne za gorivo mogu imati kvarove ili se začepiti, tako da morate znati kako na vrijeme uočiti znakove kvara.
Ovdje pružamo sve informacije koje trebate znati o injektorima za gorivo u automobilu, uključujući šta su, kako rade i uobičajene simptome na koje treba obratiti pažnju kada pođu po zlu.
Šta je injektor za gorivo?
Injektori goriva su jednostavno solenoidi, cilindrični namotaji žice koji djeluju kao magnet koji nosi električnu struju, koji vrlo brzo pokreće klipove kao dio sistema za dovod goriva motora. Injektori za gorivo prskaju gorivo u motor automobila pomoću elektronski kontrolisanih ventila, sposobnih da se otvaraju i zatvaraju mnogo puta u sekundi. Imaju mlaznicu za raspršivanje koja ravnomjerno raspoređuje benzin ili dizel, za optimalno sagorijevanje i efikasnost. Injektori su uvedeni kao zamjena za stari sistem karburatora, jer pomažu motorima da rade sa većom efikasnošću goriva, a takođe pomažu u smanjenju emisija. Većina automobila i lakih kamiona sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem opremljena je jednim injektorom goriva po cilindru. Tokom životnog veka vozila, injektori (dizne) mogu da opale milione puta!
U prošlosti su se vozila proizvodila za raspršivanje goriva u gornji usisni razvodnik kako bi se pomiješalo sa zrakom prije ulaska u komoru za sagorijevanje radi paljenja. Kako je vrijeme odmicalo, proizvođači su prešli na ubrizgavanje goriva koristeći proces s jednom mlaznicom po cilindru, gdje se gorivo ubrizgava u donji usisni razvodnik odmah iza usisnog ventila. U posljednje vrijeme, mnogi proizvođači vozila su prešli na direktno ubrizgavanje. Direktno ubrizgavanje taloži gorivo direktno u svaki cilindar umjesto u usisnu granu. Sistemi direktnog ubrizgavanja goriva proizvode manje emisije, snažniji su i efikasnije isporučuju gorivo. Međutim, direktno ubrizgavanje dolazi po većoj cijeni zbog skupljih dijelova i veće potrošnje goriva. Dakle, iako vozilo može efikasnije koristiti gorivo, ono troši znatnu količinu.
Kako rade injektori za gorivo?
Injektori za gorivo kontrolišu količinu goriva koja se isporučuje u komoru za sagorijevanje, obezbeđujući da se prava količina ubrizgava u pravo vrijeme. Proces je slijedeći:
- Pumpa za gorivo gura benzin ili dizel kroz vodove za gorivo do injektora.
- ECU (kontrolna jedinica motora) koristi senzore da odredi pravo vrijeme za ispaljivanje mlaznica i prskanje goriva u komoru za sagorijevanje.
- Kada ECU aktivira injektor, gorivo pod pritiskom se raspršuje u komoru za sagorijevanje kroz mlaznice. Budući da su mlaznice tako male, gorivo se raspršuje, što ga čini efikasnijim.
Znakovi i simptomi neispravnog injektora za gorivo
Ponekad mlaznice goriva mogu razviti kvarove koji utiču na njihov učinak ili uzrokuju kvarove. To je često zbog toga što se začepljuju krhotinama, iako neki mehanički i električni problemi također mogu utjecati na injektore goriva.
Neki od uobičajenih znakova i simptoma su:
Upaljena lampica motora
Najčešći znak lošeg injektora goriva je lampica upozorenja “check engine”, koja se pojavljuje na instrument tabli. Čim injektor ne radi ono što bi trebao, ova lampica će se upaliti.
Iako postoji nekoliko različitih razloga zašto se lampica motora može upaliti, to može biti sve do injektora goriva. ECU aktivira svjetlo upozorenja kada injektor isporučuje previše ili premalo goriva.
Problemi kod paljenja ili vibracija motora
Da li vam automobil često ne pali? Ili, možda postoji kašnjenje nakon što pritisnete papučicu gasa? Oba ova simptoma mogu biti uzrokovana neispravnim injektorom goriva, najvjerojatnije začepljenjem ili blokadom u mlaznici.
Ako injektor ne može isporučiti dozu goriva koju zahtijeva ECU, mješavina goriva i zraka u komori za izgaranje će se isključiti, što može dovesti do neuspjeha paljenja ili naglog pada ubrzanja. Zato je toliko važno da brizgaljke goriva vašeg automobila održavate čistima i bez blokada.
Grub zvuk u praznom hodu
Ako se zvuk u praznom hodu vašeg automobila promijenio i osjeća se grubljim, injektori možda neće isporučivati gorivo kako bi trebali. Kao i kod pogrešnog paljenja, to se obično svodi na to da su mlaznice injektora začepljene česticama, koje ometaju raspršivanje i prskanje goriva.
Nekoliko kvarova može uzrokovati grubu buku u praznom hodu, uključujući lošu svjećicu ili prljavi filter za zrak, ali začepljene brizgaljke su jedan od najčešćih razloga za to.
Curenje goriva
Ako osjećate jak miris goriva tokom vožnje, a vaš automobil pokazuje druge simptome na ovoj listi, možda je u pitanju curenje goriva. Do curenja goriva može doći na mjestu gdje se mlaznica susreće sa injektorom, kao i na samom injektoru ako je star i nije pravilno održavan.
Provjeravanjem injektora, moći ćete utvrditi da li je došlo do curenja jer će biti goriva na injektoru ili blizu njega. Možda ćete primijetiti i pad na pokazivaču goriva.
Loša ekonomičnost goriva
Neispravan injektor goriva može dovesti do značajnog pada uštede goriva. To je zato što ECU traži više goriva iz injektora, ali ga ne prima u komoru za izgaranje. Što manje goriva dođe do motora, to je manja potrošnja goriva.