Kinetički zglob – princip rada, simptomi, problemi

kinetički zglob

Svi automobili sa prednjim pogonom imaju kintički zglob na oba kraja pogonskih vratila (poluosovine). Unutrašnji kinetički zglobovi povezuju pogonska vratila sa mjenjačem, dok spoljašnji povezuju pogonska vratila sa točkovima. Mnogi automobili sa pogonom na zadnje točkove, pogon na četiri točka, kao i kamioni, takođe imaju kinetički zglob.

Kinetički zglobovi su potrebni za prijenos obrtnog momenta sa mjenjača na pogonske točkove pri konstantnoj brzini, uz prilagođavanje kretanja ovjesa gore-dole. Kod automobila sa prednjim pogonom, isporučuju obrtni moment na prednje točkove tokom okretanja.

Problemi sa kinetičkim zglobom

Kinetički zglob je zapakovan posebnom mašću i čvrsto zapečaćen gumenom ili plastičnom oblogom (kod nas poznata kao manžetna). Ne treba nikakvo održavanje i može trajati jako dugo, sve dok manžetna nije oštećena. Nije neuobičajeno vidjeti automobile sa preko 500.000 kilometara koji još uvijek imaju originalne kinetičke zglobove.

Najčešći problem sa kinetičkim zglobovima je kada manžetna pukne ili se ošteti. Jednom kada se to dogodi, mast izlazi van, a vlaga i prljavština ulaze unutra, što uzrokuje brže trošenje zgloba i na kraju otkazuje zbog nedostatka podmazivanja i korozije.

Znakovi da je kinetički zglob oštećen

Mast koja izlazi iz male pukotine gumene obloge je rani znak otkazivanja kinetičkog zgloba. Ako se automobil nastavi voziti s oštećenom gumenom oblogom, kinetički zglob će se istrošiti i na kraju otkazati. Najčešći simptom istrošenog kinetičkog zgloba je škljocanje ili pucanje pri okretanju. Buka postaje jača pri ubrzanju u skretanjima. U najgorim slučajevima, jako istrošeni vanjski zglob može se čak i raspasti tokom vožnje, što može stvoriti potencijalno opasnu situaciju.
Otkazivanje unutrašnjeg zgloba je rijetko. Jedan od simptoma lošeg unutrašnjeg kinetičkog zgloba je bočno podrhtavanje ili vibracija tokom ubrzanja. Istrošeni unutrašnji kinetički zglob također može uzrokovati zveckanje pri prebacivanju u rikverc ili u manje brzine.

Reparacija

Ako se oštećena manžetna otkrije rano, obično je potrebno jednostavno zamijeniti je i ponovno zapakovati kinetički zglob mašću. Ovo je mnogo jeftinije od zamjene cijelog zgloba ili pogonskog vratila. Dio obično nije jako skup, ali je potrebno dosta rada za njegovu zamjenu. Kinetički zglob se obično prodaje kao komplet sa svježom mašću i novim stezaljkama.

Ako je sam kinetički zglob istrošen, ne može se popraviti; morat će se zamijeniti novim ili obnovljenim dijelom. Ponekad zglob ne dolazi zasebno. U tom slučaju će biti potrebno zamijeniti cijelo pogonsko vratilo a to obično košta mnogo više.