Karter za ulje je kritična komponenta svakog motora, koja obezbjeđuje rezervoar za motorno ulje i štiti motor od oštećenja uzrokovanih kontaminantima u ulju. U ovom članku ćemo pobliže pogledati šta je karter motora, kako funkcionira i zašto je važan.
Šta je karter?
Komora za ulje motora je metalna posuda koja je pričvršćena vijcima na dno bloka motora. Obično je napravljen od čelika ili aluminija i dizajniran je da zadrži motorno ulje koje podmazuje pokretne dijelove motora. Posuda za ulje se nalazi na dnu motora tako da gravitacija može osigurati da ulje stalno teče do cijevi za prikupljanje ulja, koja izvlači ulje iz posude i šalje ga u uljnu pumpu motora.
Kako radi karter motora?
Karter za motorno ulje radi tako što zadržava zalihe motornog ulja i pruža prostor za cijev za prikupljanje ulja iz koje može crpiti ulje. Posuda za ulje se obično nalazi na dnu bloka motora, gdje gravitacija može pomoći da se osigura da ulje nesmetano teče do cijevi za prikupljanje. Cijev za usisavanje je duga, uska cijev koja se nalazi unutar kartera i uvlači ulje od dna posude do uljne pumpe motora.
Pumpa za ulje stavlja ulje pod pritisak i šalje ga kroz uljne galerije motora, koji su prolazi koji prolaze kroz blok motora i glavu cilindra, isporučujući ulje pokretnim dijelovima motora. Ulje podmazuje ležajeve motora, klipove i druge pokretne dijelove, smanjujući trenje i habanje.
Zašto je karter motora važan?
Karter je neophodan za pravilno funkcionisanje motora. Bez toga motor ne bi imao zalihe ulja, a pokretni dijelovi bi se brzo istrošili i zaglavili. Uljno korito također štiti motor od oštećenja uzrokovanih zagađivačima u ulju. Dok ulje cirkuliše kroz motor, može pokupiti prljavštinu, krhotine i druge zagađivače. Ovi zagađivači se mogu taložiti na dno uljnog korita, odakle se mogu bezbijedno ukloniti tokom promjene ulja.
Karter motora također može pomoći u regulaciji temperature motornog ulja. Kako motor radi, ulje se zagrijava i može postati prerijetko, smanjujući njegova svojstva podmazivanja. Posuda za ulje može pomoći u raspršivanju dijela topline koju proizvodi motor, omogućavajući ulju da zadrži svoj viskozitet i svojstva podmazivanja.
Vrste kartera motora
Postoji nekoliko tipova motornih uljnih korita, od kojih je svaki dizajniran da zadovolji specifične potrebe i zahtjeve. Najčešći tipovi posuda za ulje uključuju:
Standardni karter – Većina motora dolazi sa osnovnim karterom koji je dizajniran da odgovara bloku motora i pruža osnovni nivo kapaciteta ulja i zaštite.
Performansni karteri – Performansne uljne posude su dizajnirane da obezbjede bolju kontrolu ulja i kapacitet od standardnih kartera. Mogu imati dodatne pregrade ili zamke kako bi se spriječilo nestajanje ulja tokom skretanja velikom brzinom.
Karteri za cestovne trke – Uljne posude za cestovne trke dizajnirane su posebno za trkačke aplikacije visokih performansi. Obično imaju dublji karter za povećanje kapaciteta ulja..
“Drag Racing” karteri – Drag racing uljne posude su dizajnirane za aplikacije u drag trkama, gdje je motor izložen velikim opterećenjima u kratkim vremenskim periodima. Obično imaju plitak karter kako bi se smanjio nagib i poboljšao odziv motora.
Prilagođeni karteri – prilagođene posude za ulje dizajnirane su da zadovolje specifične potrebe i zahtjeve. Mogu biti dizajnirani tako da odgovaraju nestandardnim konfiguracijama motora ili da pruže dodatni kapacitet ulja ili zaštitu.
Zamjena kartera motora
Tijekom vremena, karter motora se može oštetiti ili korodirati, što može dovesti do curenja ili smanjenog kapaciteta ulja. Ako je uljno korito oštećeno ili curi, morat ćete ga zamijeniti kako biste spriječili oštećenje motora. Zamjena kartera motora može biti složen i dugotrajan proces i obično se preporučuje da to obavi profesionalni mehaničar. Evo osnovnih koraka koji su uključeni u zamjenu uljnog korita motora:
Ispustite motorno ulje – Prije uklanjanja kartera, motorno ulje se mora isprazniti kako bi se spriječilo izlijevanje i curenje. To se obično radi uklanjanjem čepa za ispuštanje ulja i dopuštanjem da ulje iscuri u posudu za prikupljanje.
skinite karter motora – Kada se ulje isprazni, uljno korito se može ukloniti iz bloka motora. Ovo obično uključuje uklanjanje svih vijaka koji drže posudu na mjestu, kao i svih drugih komponenti koje mogu biti na putu.
Očistite blok motora – Prije ugradnje novog kartera, blok motora treba temeljito očistiti kako bi se uklonili ostaci ili zagađivači.
Instalirajte novo uljno korito – Novo uljno korito se može ugraditi postavljanjem nove zaptivke na blok motora, a zatim zavrtnjem korita na mjesto. Važno je zategnuti vijke prema specifikacijama proizvođača kako biste osigurali ispravno brtvljenje.
Dopunite motorno ulje – Kada je novi karter postavljen, motor se može dopuniti uljem do odgovarajućeg nivoa.
Test za curenje – Nakon zamjene, važno je provjeriti curenje tako što ćete pokrenuti motor i pregledati posudu za bilo kakve znakove curenja ulja.
Zaključak
Karter motora može izgledati kao jednostavna komponenta, ali igra ključnu ulogu u zaštiti motora od oštećenja i osiguravanju pravilnog podmazivanja. Dostupno je nekoliko vrsta posuda za ulje, od kojih je svaka dizajnirana da zadovolji specifične potrebe i zahtjeve. Ako se uljno korito ošteti ili korodira, morat će se zamijeniti kako bi se spriječilo oštećenje motora. Zamjena uljnog korita može biti složen proces i preporučuje se da to obavi profesionalni mehaničar. Uz pravilno održavanje i njegu, uljno korito motora može pružiti pouzdanu uslugu tokom cijelog vijeka trajanja motora.