Automatski mjenjač je višebrzinski mjenjač koji se koristi u motornim vozilima koji ne zahtijevaju nikakvu akciju vozača za promjenu brzina u normalnim uvjetima vožnje. Najčešći tip automatskog mjenjača je hidraulički automatski, koji koristi planetarni zupčanik, hidraulične kontrole i pretvarač obrtnog momenta.
Automatski mjenjač je posebno efikasan u gradskom saobraćaju i velikim gužvama, gdje vozač vozila opremljenog ručnim mjenjačem mora stalno mijenjati brzine.
Dijelovi automatskog mjenjača:
Kućište prijenosa
Pretvarač obrtnog momenta
Pumpa (impeler)
Turbina
Stator (reaktor)
Kvačilo pretvarača obrtnog momenta
Planetarni zupčanici
Kočione trake i kvačila
Kako radi automatski mjenjač?
Najčešći tip automatskog mjenjača koristi hidrauličnu snagu za promjenu brzina. Ovaj uređaj kombinuje pretvarač obrtnog momenta ili fluidnog kvačila sa setovima brzina koji obezbeđuju željeni opseg brzina za vozilo. Pretvarač obrtnog momenta povezuje motor sa mjenjačem i prenosi snagu na zupčanike sa hidrauličnom tečnošću.
Kada motor prenosi snagu na pumpu pretvarača obrtnog momenta, pumpa tu snagu pretvara u ulje za prijenos koje pokreće turbinu pretvarača okretnog momenta.
Ovaj uređaj povećava snagu fluida i prenosi još više snage natrag na turbinu, stvarajući rotaciju vrtložne sile koja rotira turbinu i pričvršćeno centralno vratilo. Sila stvorena ovom rotacijom se zatim prenosi sa osovine na prvi set planetarnih zupčanika mjenjača.
Ovaj tip prijenosa ima ono što je poznato kao hidraulično upravljanje. Ulje mjenjača je pod pritiskom pumpe za ulje, koja može mijenjati brzinu ovisno o brzini vozila, broju okretaja guma u minuti i drugim faktorima.
Pumpa sa zupčanikom se nalazi između planetarnog sklopa zupčanika i pretvarača obrtnog momenta, gdje crpi ulje za prijenos iz korita i stvara pritisak. Ulaz pumpe vodi direktno do kućišta pretvarača obrtnog momenta, koje je pričvršćeno na savitljivu ploču motora. Ako motor ne radi, mjenjač nema potreban pritisak ulja za rad i stoga se vozilo ne može pokrenuti.
Planetarni zupčanik je mehanički sistem u kojem su zupčanici povezani setom kaiševa i kvačila. Kada vozač mijenja brzinu, pojasevi drže jednu brzinu mirno dok rotiraju drugu kako bi prenijeli obrtni moment sa motora i povećali ili smanjili brzinu.
Različiti zupčanici se ponekad nazivaju sunčanim zupčanicima, prstenastim zupčanicima i planetarnim zupčanicima. Raspored zupčanika određuje kolika snaga teče pri prebacivanju iz jedne brzine u drugu i na pogon vozila.
Prednosti automatskog mjenjača
- Udobnost vožnje. Jedna od najboljih prednosti vožnje automatskim automobilom je pogodnost koju nudi zahvaljujući radu bez pedale kvačila i činjenici da ne morate ručno mijenjati brzine.
- Dobra ekonomičnost goriva. Potrošnja goriva je oduvijek bila glavna briga za ljude koji se odlučuju za automatski automobil.
- Dizajniran za svestranost i odlične performanse. Automatski mjenjač prilično reaguje na inpute vožnje; ima dovoljno snage da pruži brzo ubrzanje i solidne performanse vožnje. Tu je i funkcija Hill Hold koja sprečava da se automobil kotrlja unazad kada se vozi po nagibima.
- Veća vrijednost preprodaje.
- Široko dostupan.
- Odlično za saobraćajne gužve u gradskoj vožnji.
- Dobro za početnike.
Nedostaci automatskog mjenjača
Nedostaci u odnosu na ručni mjenjač su veći zahtjev za prostorom i veća težina. U poređenju sa automatskim mjenjačem obrtnog momenta, lošiji komfor pri pokretanju i veće habanje su glavni nedostaci.
- Viša nabavna cijena
- Veći troškovi popravke