DPF filter – sve što treba da znate

dpf filter

Ako posjedujete dizel automobil, vjerovatno imate dizel filter čestica odnosno DPF filter, međutim, možda ne znate tačno šta je to ili kako ga održavati. Filteri za dizel čestice su ugrađeni u automobile na dizel gorivo već skoro dvije decenije – ali ako se ne održavaju ili ako se ne mijenjaju, to može imati ozbiljne posljedice po vaš automobil.

Ovdje objašnjavamo tačno šta su, čime se bave, zašto su vam potrebni i kako se brinuti o njima.

Šta je DPF filter?

DPF (Diesel Particulate Filter) filter je uređaj koji se koristi u sistemu za kontrolu emisije izduvnih gasova, posebno u dizel motorima. Njegova osnovna funkcija je da smanji emisiju čestica koje nastaju kao nusproizvod sagorijevanja goriva u motoru.

DPF filter funkcioniše tako što se postavlja u izduvni sistem motora i filtrira čestice koje se nalaze u izduvnim gasovima. Čestice se zadržavaju u filteru, dok čisti gasovi prolaze kroz njega i ispuštaju se u okolinu. DPF filter se redovno čisti kako bi se omogućilo normalno funkcionisanje motora.

Oni su važni za kontrolu emisije izduvnih gasova jer su čestice koje se emituju iz dizel motora potencijalno štetne po zdravlje ljudi i okolinu. DPF filteri mogu smanjiti emisiju čestica i do 99%, što ih čini ključnim dijelom sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova. Takođe pomažu u smanjenju ukupne količine gasova staklene bašte koje emituju vozila, što je važno za zaštitu životne sredine.

Prednosti DPF filtera uključuju poboljšanje kvaliteta vazduha i smanjenje zagađenja, a takođe doprinose većoj ekonomičnosti vozila kroz smanjenje potrošnje goriva. Međutim, postoji i nekoliko nedostataka, uključujući mogućnost zagušenja filtera, što može da dovede do problema u radu motora, kao i činjenicu da DPF filteri zahtijevaju redovno održavanje kako bi se osiguralo njihovo pravilno funkcionisanje.

Euro 5 zakonodavstvo o emisiji izduvnih gasova koje je uvedeno 2009. kako bi se pomoglo u smanjenju emisije CO2 automobila efektivno je učinilo DPF filter obaveznim, a od tada, otprilike svaki drugi novi automobil godišnje ima dizel motor.

DPF filter se sastoji od keramičke ili metalne mreže koja je presvučena slojem materijala koji se naziva zid. Ovaj sloj zida je dizajniran tako da uhvati čestice i blokira njihov prolazak kroz filter. Filter se nalazi u izduvnom sistemu motora i čisti čestice izduvnih gasova dok prolaze kroz filter.

Glavne vrste DPF filtera uključuju:

  1. Filter s keramičkom mrežom: sastoji se od keramičke mreže presvučene slojem materijala za filtriranje. Najčešće se koristi u vozilima zbog svoje trajnosti i efikasnosti u filtriranju čestica.
  2. Filter s metalnom mrežom: ovaj tip filtera koristi mrežu od pletenog metala kao osnovu, koja je presvučena slojem materijala za filtriranje. Ovaj tip filtera se uglavnom koristi u teškim vozilima zbog svoje izdržljivosti i otpornosti na visoke temperature.
  3. Filter s vlaknima od stakla: ovaj filter se sastoji od vlakana od stakla, koja su presvučena slojem materijala za filtriranje.

DPF filteri funkcionišu u sistemu za kontrolu emisije izduvnih gasova tako što se čestice izduvnih gasova filtriraju kroz filter. Kada se filter napuni česticama, sistem za kontrolu emisije gasova će obavijestiti vozača da je potrebno očistiti filter. Postoje različiti načini čišćenja DPF filtera, kao što su automatsko čišćenje i ručno čišćenje. Automatsko čišćenje se obično obavlja pomoću procesa regeneracije, koji uključuje povećanje temperature u filteru kako bi se spalile čestice, dok se ručno čišćenje obavlja pomoću hemijskih rastvora ili posebnih alata za čišćenje.

Kako da znam da li je moj DPF filter blokiran?

Ako se DPF začepi čađom ili se pojavi kvar u sistemu, DPF filter lampica (kao na slici ispod) će se obično pojaviti na instrument tabli.

regeneracija dpf filtera

Obično izgledaju ovako s kutijom s cijevima koja ima tačke u sredini, iako se mogu malo razlikovati u zavisnosti od proizvođača – provjerite svoj priručnik za više informacija.

Šta uzrokuje začepljenje DPF filtera?

Kratka putovanja pri malim brzinama glavni su uzrok začepljenja DPF filtera. To je razlog zašto proizvođači automobila često idu tako daleko da preporučuju vozačima kratkih relacija u gradu da izaberu benzinac umjesto dizela (i zato su dizelaši nešto rijetko u sektoru gradskih automobila).

Ostale stvari koje su loše za DPF filter uključuju loš servis. DPF filter na loše servisiranom automobilu se može pokvariti prije nego na dobro održavanom, općenito bi trebao trajati najmanje 160.000 kilometara. O servisiranju auta čitajte ovdje.

Važno je da koristite i pravu vrstu ulja – neka ulja sadrže aditive koji zapravo mogu blokirati filtere.

Modifikacije performansi mogu oštetiti DPF filter, kao i korištenje goriva lošeg kvaliteta, pa čak i često pokretanje automobila na niskom nivou goriva jer automobil može izbjeći regeneraciju DPF-a kako bi uštedio gorivo.

Kako održavati DPF filter?

DPF filteri zahtijevaju redovno održavanje kako bi održali svoju efikasnost u filtriranju čestica i sprečili potencijalne probleme u radu motora.

Najvažniji korak u održavanju DPF filtera je redovno voziti vozilo na dužim relacijama, jer se topliji izduvni gasovi mogu lakše proći kroz filter i očistiti ga. Vožnja na kratkim relacijama i vožnja po gradu može dovesti do nagomilavanja čestica u filteru, što smanjuje efikasnost filtera.

Ukoliko se na instrument tabli upali lampica koja signalizira problem sa DPF filterom, potrebno je odmah reagovati i posjetiti servis. Uobičajeni problemi sa DPF filterima uključuju zapušenost filtera, oštećenja filtera, oštećenja senzora za DPF filter, problema sa regeneracijom i drugo. Ovi problemi mogu dovesti do smanjenja performansi vozila, povećanja potrošnje goriva, ili čak do zastoja u radu motora.

Rješavanje problema sa DPF filterom može se obaviti na nekoliko načina, u zavisnosti od problema koji se javlja. U nekim slučajevima, regeneracija filtera se može pokrenuti ručno ili se može zamijeniti oštećeni senzor. U drugim slučajevima, filter će možda morati biti uklonjen i očišćen ili zamijenjen novim.

Zamjena ili popravka DPF filtera se obično obavlja u servisima ili auto-mehaničarskim radionicama koje imaju iskustva u radu sa sistemima za kontrolu emisije izduvnih gasova. Zamjena filtera obično uključuje uklanjanje starog filtera i postavljanje novog, dok se popravka može obaviti na različite načine, u zavisnosti od problema koji se javlja. U nekim slučajevima, DPF filter se može popraviti zavarivanjem oštećenja, dok se u drugim slučajevima filter mora zamjeniti novim.

Postoje dvije vrste regeneracije: pasivna i aktivna regeneracija DPF filtera.

Pasivna regeneracija DPF filtera

Pasivna regeneracija DPF filtera se dešava kada automobil radi velikom brzinom na dugim putovanjima autoputem što omogućava da se temperatura izduvnih gasova poveća na viši nivo i čisto sagori višak čađi u filteru. Stoga se savjetuje da vozači redovno daju svom dizel vozilu dobrih 30 do 50 minuta vožnje u stalnoj brzini na autoputu kako bi pomogli u čišćenju filtera.

Međutim, ne voze svi vozači redovno ovu vrstu vožnje – zbog čega su proizvođači osmislili alternativni oblik regeneracije.

Aktivna regeneracija DPF filtera

Aktivna regeneracija DPF filtera znači da se dodatno gorivo ubrizgava automatski, kao dio ECU vozila, kada filter dostigne unaprijed određenu granicu (obično oko 45%) za podizanje temperature izduvnih gasova i sagorijevanje uskladištene čađi.

Problemi se mogu pojaviti, međutim, ako je putovanje prekratko, jer proces regeneracije možda neće biti završen u potpunosti. Ako je to slučaj, lampica upozorenja će nastaviti pokazivati ​​da je filter još uvijek djelomično blokiran. U tom slučaju bi trebalo biti moguće završiti ciklus regeneracije i ugasiti svjetlo upozorenja tako što ćete voziti oko 10 minuta pri brzinama većim od 60 km/h.

Da li se aktivna regeneracija DPF filtera odvija, saznat ćete po sljedećim simptomima:

  • Ventilatori za hlađenje rade
  • Blago povećanje potrošnje goriva
  • Povećana brzina u praznom hodu
  • Deaktiviranje automatskog Stop/Start
  • Vruć, oštar miris iz auspuha

Šta da radim ako ni aktivna ni pasivna regeneracija DPF filtera ne rade?

Ako vam kontrolna lampica nastavi da svijetli, svijetli crveno ili se upali dodatna DPF lampica, nemojte ga ostavljati predugo pre nego što ga pregledate. Na ovaj način može nastati veća šteta, a ono što je moglo biti jeftino rješenje može postati nešto mnogo skuplje.

Neke garaže mogu očistiti blokirane DPF-ove, u procesu koji se naziva prisilna regeneracija DPF filtera. Ovo obično nije 100% zagarantovana popravka, ali obično je uspješna u uklanjanju viška čađi i omogućava DPF-u da radi i automatski se ponovo regenerira.

DPF filteri u praksi, kako utiče na performanse motora

DPF filteri su postali standardna komponenta u automobilskoj industriji za kontrolu emisije čestica izduvnih gasova, naročito u Evropi i Sjevernoj Americi. Ovi filteri se uglavnom primjenjuju u dizel motorima, ali su sve više u upotrebi i u benzinskim motorima.

Kada se DPF filteri pravilno održavaju, ne bi trebalo da značajno utiču na performanse motora. Međutim, u nekim slučajevima, DPF filteri mogu da dovedu do smanjenja snage i povećanja potrošnje goriva, posebno ako se ne održavaju redovno. Takođe, proces regeneracije filtera može dovesti do povećanja potrošnje goriva i povećanja temperature izduvnih gasova, što može uticati na neke druge komponente sistema.

DPF filteri su povezani sa drugim komponentama sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova, uključujući senzore, EGR ventile, katalizatore i drugo. Ovi sistemi rade zajedno kako bi se smanjila emisija štetnih gasova iz automobila. Kada se DPF filter zapuši, to može uticati na druge dijelove sistema, kao što je EGR ventil, što može dovesti do smanjenja performansi motora i povećanja emisije gasova.

U nekim slučajevima, DPF filteri se mogu ukloniti iz sistema kako bi se poboljšale performanse motora, ali to obično nije preporučljivo, jer može dovesti do povećanja emisije čestica i drugih štetnih gasova, što može biti nezakonito i loše za životnu sredinu. Zato je redovno održavanje DPF filtera ključno kako bi se održala efikasnost sistema za kontrolu emisije izduvnih gasova i smanjila emisija štetnih gasova.

cijena novog DPF filtera

DPF filteri su veoma skupi. Novi od proizvođača automobila može koštati 2.000 KM do 3.000 KM, potencijalno brišući uštede povezane s vožnjom dizela.

Kako automobili stari, trošak zamjenskog DPF-a mogao bi biti veći od vrijednosti automobila – a stariji automobili s većom kilometražom najvjerovatnije će zahtijevati novi DPF.