Šta je kočenje motorom?
Kočenje motorom je čin korištenja vašeg motora za apsorpciju energije i usporavanje vozila umjesto korištenja pedale kočnice i frikcionih kočnica za apsorpciju energije i usporavanje vozila. Ovo se postiže otpuštanjem gasa dok je u brzini.
Metode kočenja motorom
Različita vozila koriste različite metode kočenja motorom. Pogledajmo u nastavku.
Automobili
U prosječnom potrošačkom vozilu s automatskim mjenjačem, kočenje motorom se rijetko koristi, ali je tehnički moguće to učiniti prebacivanjem s Drive (D) na Low (L). L drži vozilo u niskom stepenu prijenosa, tako da će smanjiti brzinu vozila kada pustite nogu sa pedale gasa. Poput neutralnog spuštanja tokom vožnje, nikada to nemojte raditi dok vozite velikom brzinom. Može se sigurno koristiti prebacivanjem u L prije spuštanja niz planinu ili brdo.
Neki automobili s automatskim mjenjačem koji imaju mogućnost da vozač mijenja brzine, bilo preko mjenjača ili ručice mjenjača postavljene na konzoli, također mogu koristiti kočenje motorom. Sve što vozač treba da uradi je da pređe u niži stepen prenosa i ponovo pusti da niži stepen prenosa povuče brzinu vozila.
Daleko češće je kočenje motorom u vozilu sa ručnim mjenjačem. Dok je u brzini, otpuštanje pedale gasa zatvara kućište gasa. Bez usisavanja vazduha u cilindar, stvara se vakuum. Ovaj vakuum usporava vozilo.
Oštrije kočenje se može postići prebacivanjem u niže stepene prijenosa, ali to se može uraditi samo ako zaista poznajete svoj automobil, njegove opsege obrtaja i stepen prijenosa. Prebacivanje u prenisku brzinu dok se krećete velikom brzinom moglo bi oštetiti vaš motor. Ako odlučite kočiti motorom s ručnim mjenjačem, dozvolite automobilu da uspori do odgovarajućeg raspona, mijenjajte jednu po jednu brzinu i uvjerite se da ljudi iza vas znaju da usporavate.
Polu-kamioni
Dizelski polu-kamioni najčešće koriste dva različita načina kočenja motorom. Jedna tehnologija koristi ventil na izduvnim gasovima motora za stvaranje povratnog pritiska. Ovaj protupritisak gura pozitivno kretanje motora i usporava ga. Druga tehnologija se zove Jake Brake.
Šta je Jake Brake?
Jake kočnica je tehnologija upravljanja ventilima koju koriste dizel kamioni za usporavanje vozila pomoću motora. U normalnom ciklusu sagorijevanja, proces počinje kada se usisni ventil otvori da pusti gas u komoru za sagorijevanje. Klip komprimira vazduh, vazduh se zapali i klip se vraća dole da pomjeri vozilo. Ispušni ventil se tada otvara, a klip se podiže kako bi izbacio izduvni zrak iz komore.
Uz Jake Brake tehnologiju u akciji, ispušni ventil se otvara nakon prvog takta kompresije kako bi se oslobodio zrak i energija. Bez energije za potiskivanje klipa nazad, sistem se usporava i vozilo usporava.
Hoće li kočenje motorom naštetiti mom autu?
Ovo je mit. Primarni učinak kočenja motorom na motor je povećanje trenja i topline, s kojima se motor može nositi sa zadovoljstvom.
Koje su prednosti kočenja motorom?
Postoji nekoliko razloga zašto kamiondžije koriste kočenje motorom tako često. Hajde da ispitamo šta ga čini tako korisnim.
Smanjuje habanje kočnica
Što manje koristite papučicu kočnice, sporije će se habati kočione pločice, diskovi i svi ostali dijelovi kočionog sistema. To vozaču štedi vrijeme i novac smanjujući broj i učestalost promjena kočnica. Ovo posebno važi za puteve sa stepenicama, odnosno planine sa strmim padinama.
Smanjuje šanse za trošenje kočnice
Trošenje kočenja je gubitak efikasnosti kočenja, što znači da nećete moći stati tako brzo ili uopće. To se događa kada se kočione pločice i diskovi kočnica pregriju i proizvedeno trenje više ne može stvoriti dovoljno negativne sile da uspori vozilo. Slaba kočnica se obično dešava kada su kočnice preopterećene, na primjer kada polu-kamion koči niz strmo brdo. Koristeći motor za usporavanje, spriječava se naglo habanje i održava kočnice hladnijima dajući im vremena da dišu.
Dodata kontrola vozila
Kočenje motorom stvara prirodnu glatku konstantnu silu. Kočenje pedalom može biti nedosljedno i potencijalno može poremetiti ravnotežu vozila. Uz to, dok je automobil još uvijek u brzini, možete lebdjeti iznad papučice gasa za sve potrebne reakcionarne unose gasa.
Povećana sposobnost zaustavljanja
Ako kočite motorom i koristite pedalu kočnice povrh toga, vrijeme zaustavljanja bi teoretski trebalo biti brže.
Kada trebam koristiti kočenje motorom?
Najbolje vrijeme za korištenje motornog kočenja je kada gravitacija povećava zamah vozila i zahtijeva više od normalne energije potrebnu za zaustavljanje vašeg vozila. Drugim riječima, u padu. U ovim situacijama, korištenje kočenja motorom pomoći će spriječiti slabljenje kočnica i posljedično učiniti vas i vašu okolinu sigurnijim.
Česta pitanja o kočenju motorom
P: Da li je kočenje motorom isto što i prebacivanje u nižu brzinu?
O: Ne. Kod manuelnog mjenjača kočenje motorom nastaje jednostavnim ostavljanjem automobila u brzini i puštanjem noge sa papučice gasa. Prebacivanje u nižu brzinu je čin prebacivanja u nižu brzinu. Međutim, budući da će brzina motora pokušavati da odgovara brzini kotača prilikom prebacivanja u nižu brzinu, imat će se osjećaj kao da automobil koči ako vaše prebacivanje u niži stupanj prijenosa nije pravilno definirano.
P: Ali da li je kočenje motorom opasno?
O: Kočenje motorom samo po sebi nije opasno, ali može biti u određenim situacijama. Ako ljudi pomno prate vaše vozilo, neće biti upozoreni da ste odabrali kočenje motorom, jer ova metoda ne koristi stražnja kočiona svjetla kao normalno kočenje na pedalu. Ovo može biti posebno opasno ako kočite motorom noću ili na uzbrdici.
P: Da li je loše stavljanje automobila u neutralno stanje?
O: Tehnički, sa automatskim mjenjačem, prebacivanje u neutralni položaj tokom vožnje nije veliki problem. Međutim, vraćanje u pogon dok je u pokretu može izazvati potrese na unutrašnjim komponentama.