Senzor pritiska ulja (OPS) je vitalna komponenta svakog motora automobila. Nadzire pritisak ulja u sistemu za podmazivanje.
Šta radi senzor pritiska ulja?
Senzor pritiska ulja je pretvarač pritiska koji mjeri pritisak ulja u motoru. Kako se mijenja pritisak motornog ulja, tako se mijenja i unutrašnji otpor senzora.
Većina starijih vozila ima senzor spojen direktno na mjerač pritiska ulja. Tipično, jedna strana mjerača prima bateriju, dok senzor pruža uzemljenje s druge strane. Kako senzor mijenja svoj unutrašnji otpor kao odgovor na pritisak ulja, mjerač je prisiljen da se pomjeri.
Rad senzora je malo drugačiji na mnogim vozilima novijih modela. U tipičnom sistemu, kompjuter motora – koji se često naziva upravljački modul pogonskog sklopa (PCM) – prima podatke od senzora pritiska ulja. Modul zatim prenosi te informacije na instrument tablu, koja, zauzvrat, pokreće manometar ili lampicu upozorenja po potrebi.
Ako PCM otkrije problem s OPS-om ili njegovim krugom, upalit će svjetlo kontrolnog motora i pohraniti dijagnostički kod problema u svoju memoriju.
Neka vozila imaju prekidač pritiska ulja pored ili umesto senzora pritiska ulja. Prekidač se zatvara kada pritisak ulja padne ispod određenog praga. Zatvaranjem prekidača na instrument tabli se pali lampica niskog pritiska ulja.
Kako radi
Sistem za podmazivanje motora opskrbljuje uljem pod pritiskom sve rotirajuće i pokretne dijelove unutar motora. Pumpa za ulje izvlači ulje iz uljnog korita i pumpa ga kroz filter za ulje u kanale sistema za podmazivanje. Kroz kanale se ulje pod pritiskom dovodi do glavnih i drugih ležajeva, bregastih vratila i ostalih rotirajućih i pokretnih dijelova motora. Bez pritiska ulja nijedan motor neće trajati duže od nekoliko minuta.
Senzor pritiska ulja se obično ugrađuje u blok cilindara blizu filtera za ulje ili na kućištu filtera za ulje. Postoje dvije vrste senzora pritiska ulja: U većini automobila, senzor pritiska ulja je jednostavan prekidač koji otvara električni krug kada postoji minimalni potreban pritisak ulja. U drugim automobilima senzor pritiska ulja mjeri stvarni pritisak ulja.
Senzor pritiska ulja je smješten u motoru vozila, obično u blizini filtera ulja. Kada motor radi, ulje se pumpa kroz filter i cijevi za ulje u različite dijelove motora. Kada se poveća pritisak ulja, senzor pritiska ulja registrira taj pritisak i šalje električni signal u upravljački modul motora (ECM).
ECM zatim koristi te informacije kako bi nadzirao pritisak ulja i osigurao da je uvijek na sigurnoj razini. Ako senzor pritiska ulja otkrije da je pritisak ulja ispod sigurne razine, ECM će obavijestiti vozača putem upozoravajuće lampe na instrumentnoj ploči i može poduzeti određene radnje kako bi se spriječile moguće štete na motoru.
Problemi sa senzorom pritiska ulja
Jedan od čestih problema je kada senzor pritiska ulja počne da curi ulje. Ulje bi moglo iscuriti iz samog senzora ili iz gazećeg sloja. Ako ulje curi iz gazećeg sloja, vaš mehaničar može preporučiti ponovno zaptivanje. Ako sam senzor curi, morat će se zamijeniti.
Još jedan čest problem sa senzorom pritiska ulja je kada se začepi ili pokvari unutra i ne može ispravno očitati pritisak. To može uzrokovati da se lampica upozorenja niskog pritiska ulja upali čak i kada je pritisak dovoljan.
U nekim automobilima neispravan senzor pritiska ulja može uzrokovati da se lampica motora upali s kodom P0520 – Krug senzora pritiska ulja u motoru. Na primjer, to je čest problem u mnogim Dodge/Chrysler/Jeep automobilima. Kada je prisutan kod P0520, prvi korak je provjeriti ima li servisnih biltena. Na primjer, Chrysler servisni bilten 18-034-14 REV. A preporučuje zamjenu neispravnog senzora pritiska ulja revidiranim dijelom ako se kvar potvrdi. Ako nema biltena, potrebno je provjeriti i električni krug senzora (ožičenje, konektori).
Kako se testira
Postupak testiranja je različit u zavisnosti od tipa senzora. Prvi korak je obično provjera nivoa i stanja motornog ulja, jer se često upali lampica upozorenja o niskom pritisku ulja zbog niskog nivoa ulja.
Tipična procedura testiranja zahtijeva od tehničara da provjeri ožičenje do senzora i testira stvarni pritisak ulja u sistemu za podmazivanje motora. Za mjerenjepritiska ulja, mehaničari koriste mjerač pritiska koji se spaja umjesto senzora pritiska ulja posebnim adapterom. Ako je pritisak ulja veoma nizak kada motor radi, to je unutrašnji problem motora. Ako je pritisak unutar specifikacija, a ožičenje senzora je u redu, senzor je loš i mora se zamijeniti.
Budući da ispitivanje pritiska ulja traje dosta vremena, a senzor nije jako skup, vaš mehaničar može savjetovati da prvo zamijenite senzor i vidi hoće li to riješiti problem.
Znamo za mnoge slučajeve kada je novi senzor pritiska ulja rešio problem sa upaljenim lampicom pritiska ulja.
Ako su senzor i njegovo ožičenje dobri i ulje je na odgovarajućem nivou, ali lampica ulja i dalje svijetli dok motor radi, to može biti unutrašnji problem motora ili problem sa sistemom za podmazivanje, kao što je loš filter za ulje ili začepljen ekran za usisavanje ulja. U tom slučaju će biti potrebna dodatna dijagnostika.
Zamjena senzora pritiska ulja
Zamjena senzora pritiska ulja je relativno jednostavan postupak, no potrebno je biti pažljiv i precizan kako bi se senzor pravilno instalirao i kako bi se izbjeglo oštećenje drugih dijelova motora. U nastavku su opisani osnovni koraci za zamjenu senzora pritiska ulja:
- Osigurajte da je motor hladan. Nikada ne pokušavajte zamijeniti senzor pritiska ulja na vrućem motoru jer postoji opasnost od opeklina.
- Pronađite senzor pritiska ulja. Senzor se obično nalazi na motoru, u blizini filtera ulja ili na bloku motora. Ako niste sigurni gdje se nalazi senzor, provjerite korisnički priručnik za vaše vozilo.
- Isključite negativnu baterijsku klemu. Prije nego što počnete raditi na zamjeni senzora, isključite negativnu baterijsku klemu kako biste izbjegli rizik od kratkog spoja ili nehotičnog aktiviranja zračnih jastuka.
- Očistite područje oko senzora. Koristite krpu ili peškir kako biste očistili područje oko senzora od prljavštine i ostataka ulja. To će vam pomoći da bolje vidite senzor i izbjegnete prljavštinu u motoru.
- Odspojite priključak senzora. Priključak senzora pritiska ulja obično se nalazi na vrhu senzora. Pažljivo odspojite priključak senzora koristeći pincetu ili iglu, kako ne biste oštetili žice ili priključak.
- Odvrnite senzor. Koristite odgovarajući ključ ili utikač kako biste odvili senzor iz bloka motora. Pazite da senzor ne padne u motor ili da ne oštetite druga područja motora tijekom uklanjanja senzora.
- Ugradite novi senzor. Postavite novi senzor u blok motora i zategnite ga pomoću ključa ili utikača. Pazite da senzor bude zategnut, ali ne prejako, kako ne biste oštetili navoj.
- Priključite žice. Priključite žice senzora pritiska ulja na priključak senzora. Pazite da žice budu priključene na prave kontakte kako biste izbjegli kvar u radu senzora.
- Provjerite funkcionalnost.
Važno je napomenuti da su ovi koraci samo općeniti savjeti i da se mogu razlikovati ovisno o proizvođaču i modelu vozila. Zato preporučujemo da se obratite stručnjaku za zamjenu senzora pritiska ulja ako niste sigurni u svoje vještine ili nemate iskustva u ovom području.
Da li je bezbijedna vožnja sa lošim senzorom pritiska ulja?
Nikada ne biste trebali pretpostaviti da je OPS kriv za upozorenje o niskom pritisku ulja na instrument tabli. Problem bi mogao biti stvarni gubitak pritiska ulja unutar motora.
Dakle, da biste smanjili mogućnost skupog unutrašnjeg oštećenja motora, trebali biste odmah ugasiti automobil kad god se na instrument tabli pojavi upozorenje o niskom pritisku ulja. Zatim odšlepajte vozilo do željenog odredišta radi dijagnoze.
Ako vi (ili vaš mehaničar) utvrdite da vozilo ima neispravan senzor pritiska ulja, trebali biste odmah riješiti problem. Bez funkcionalnog senzora, nećete imati načina da saznate da li pritisak motornog ulja postane opasno nizak.