Postoje mnoge tečnosti koje prolaze kroz vaše vozilo, ali jedna od najvažnijih tečnosti koju treba pratiti je ulje za mjenjač. Da li biste ga trebali redovno mijenjati ili ne, nije stvar rasprave: Da, trebali biste. Ali koliko često ovo treba obavljati zavisi od proizvođača i vozila, i o tome se može raspravljati.
Raspored održavanja proizvođača za mnoge automatske mjenjače ne zahtijeva svježe ulje za mjenjač do 150.000 kilometara ili, kod nekih Fordovih mjenjača, čak 250.000 kilometara. Mnogi mehaničari kažu da je to predugo i da treba raditi barem svakih 80.000 km. Ručni mjenjači zahtijevaju više konvencionalnog ulja za mjenjače nego ulje za automatski mjenjač i obično imaju drugačiji raspored održavanja, pa je najbolje provjeriti servisne intervale u priručniku za upotrebu.
Kao i druge vitalne automobilske tečnosti, ulje za mjenjač se vremenom pogoršava što može dovesti do kvara transmisije. Teška upotreba — kao što je česta gradska vožnja sa zaustavljanjem i kretanjem, tegljenje teških tereta i vuča prikolice — će ubrzati propadanje. Takva vožnja podiže radnu temperaturu mjenjača, a toplina dodatno opterećuje mjenjač i tekućinu. Za razliku od motornog ulja, koje je prvenstveno mazivo, tekućina za prijenos služi i kao ulje i kao hidraulična tekućina koja pomaže u lakšem mijenjanju brzina, hladi prijenos i podmazuje pokretne dijelove.
Ako puno vozite u uslovima visokog stresa, trebali biste češće provjeravati nivo ulja u mjenjaču, a u servisnoj radionici provjerite stanje ulja. Ulje za transmisiju je često crvena, ali može biti u drugim bojama, a kako se pogoršava, postaje tamnija. Takođe može dobiti miris paljevine, što bi moglo ukazivati da ga treba promijeniti ili da mjenjač ima mehaničke probleme.
Kako provjeriti ulje za mjenjač?
Mnogi moderni automobili nemaju šipku za mjerenje tečnosti u mjenjaču, a proizvođači automobila umjesto toga preporučuju da servisni centar provjeri nivo tečnosti jer se to često radi ispod automobila. Upotrijebite priručnik vašeg automobila kako biste utvrdili ima li mjenjač mjernu šipku koja je lako dostupna; ako jeste, evo nekoliko savjeta prilikom provjere tekućine:
- Koristite uputstvo za upotrebu da pronađete preporučenu proceduru za provjeru ulja za mjenjač.
- Parkirajte vozilo na ravnoj površini za najpreciznije očitavanje.
- Budite oprezni sa ventilatorima za hlađenje motora koji mogu nastaviti da rade nakon što je motor isključen, kao i sa vrućim komponentama motora; mnogi automobili preporučuju da motor i mjenjač budu na radnoj temperaturi prilikom provjere tekućine u mjenjaču.
- Utvrdite da li se ulje provjerava dok motor radi ili dok je ugašen. To se može razlikovati od automobila do automobila i utjecati na preciznost.
- Neki automobili preporučuju pomjeranje mjenjača u svaki stepen prenosa na nekoliko sekundi prije provjere tečnosti; uvijek se vratite u položaj Park ili Neutral (automatski mjenjač) ili u izbacite iz brzine (manualni mjenjač) i povucite parkirnu kočnicu prije izlaska iz vozila.
- Identifikujte ručicu mjerne šipke, koja je tipično svijetle boje; opet, vaš korisnički priručnik će vam pomoći da ga pronađete.
- Uklonite mjernu šipku, pazeći da ne prolijete ulje na vrući motor ili dijelove izduvnih gasova, i obrišite šipku čistom krpom.
- Ponovo umetnite mjernu šipku, zatim je izvadite kako biste provjerili nivo tekućine, koji bi trebao biti između niske i pune oznake.
- Ako imate curenje i morate ga dopuniti, uverite se da koristite preporučeno ulje za mjenjač, napunite ga do odgovarajućeg nivoa i otklonite curenje što je prije moguće.
- Vratite šipku za mjerenje kada završite.
Još jedna indikacija da je potrebno promijeniti ulje za mjenjač je ako u njemu ima čestica ili drugih ostataka. Kada odvezete svoje vozilo na zamjenu ulja ili drugi rutinski servis, servisna ustanova može od vas tražiti da platite zamjenu ili ispiranje tečnosti u mjenjaču. Čak i ako vam mogu pokazati da je ulje tamnije od originalnog, to možda ne znači da vam je potrebna svježe ulje upravo sada. Provjerite raspored održavanja u korisničkom priručniku i pogledajte što preporučuje proizvođač vozila prije nego što odlučite. Ovo će vam također dati vremena za kupovinu po najboljoj cijeni.
Mnoge radionice za popravke koriste sisteme za ispiranje koji potiskuju staru tečnost i pumpaju novu tečnost umjesto da puštaju staru tekućinu da jednostavno iscuri. Iako to zvuči dobro, neki proizvođači kažu da to ne biste trebali raditi (Honda je jedna od njih; ima i drugih), tako da ovo morate znati prije nego što pristanete na ispiranje. Pogledajte u priručniku za upotrebu. Neki proizvođači, kao što je Honda, također pozivaju na vlastitu vrstu tečnosti za automatski mjenjač i upozoravaju da korištenje drugih vrsta može uzrokovati štetu. Štaviše, neki automatski mjenjači imaju filtere koje treba očistiti ili zamijeniti kada se tečnost promjeni. Provjerite da li servisna ustanova koristi ispravnu tečnost i procedure za vaše vozilo.
Preporučujemo vam da redovno mijenjate tečnost u mjenjaču ako planirate zadržati vozilo nekoliko godina ili duže. Međutim, promjena ulja za mjenjač nije lijek za proklizavanje brzina, grubo prebacivanje ili druge mehaničke probleme, stoga nemojte očekivati da će promjena ulja biti čarobni eliksir.
Napomena urednika: Iako se nadamo da ćemo vam pomoći, superauto.ba nije odgovoran za bilo kakvu štetu koja se može dogoditi vama ili vašem vozilu slijedeći gore navedene korake.