Bijeli, crni ili plavi dim iz auspuha automobila je nešto što smeta vozaču i svima ostalima na putu. Iako je dim uvijek razlog za zabrinutost, boja dima može vam pružiti korisne informacije koje vam mogu pomoći da shvatite šta nije u redu s vašim vozilom. Čitajte dalje kako biste saznali šta znači crni, bijeli i plavi dim vašeg auspuha.
Rad izduvnog sistema
Nekoliko problema s vašim motorom može uzrokovati pretjeranu ili nenormalnu proizvodnju dima.
Gorivo koje sagorijeva u svakom od cilindara motora vašeg automobila proizvodi izduvne plinove. Gasovi napuštaju vaš motor kroz ventile prije nego što prođu kroz izduvni razvodnik, katalizator i dolaze do ispušne cijevi. Kada svi dijelovi izduvnog sistema rade kako bi trebali, plinovi koji napuštaju vašu izduvnu cijev neće imati boju. Ali problem s procesom će rezultirati vidljivim oblakom dima iza vašeg automobila.
Izduvni dim iz vozila koja koriste benzin kao izvor goriva može se pojaviti u više boja. Najčešće boje za ovaj dim su crna, bijela ili sivo/plava boja. Dizel, jer ima veću bazu ulja, općenito može biti crn i čađav, posebno kada ubrzava pod velikim opterećenjem.
Bijeli dim iz auspuha
Bijeli dim je vodena para ili neka druga hemijska para. Budući da svi izduvni sistemi proizvode određenu količinu vodene pare, to će biti očiglednije po hladnom danu, kada vidite automobile koji ispuštaju malu količinu vodene pare iza sebe. Svi izduvni gasovi imaju određeni nivo vodene pare, a to je posebno tačno kada prvi put upalite automobil. Ako bijeli dim koji dolazi iz vašeg izduvnog sistema postane pretjeran i traje na svim temperaturama, rashladna tekućina možda curi u komore za sagorijevanje motora.
U tim slučajevima obično je uzrok kvar brtve glave ili napuknut blok. Postoje drugi slučajevi da brtve na dijelu kao što je usisni razvodnik mogu uzrokovati curenje rashladne tekućine u komoru za sagorijevanje, ali to je manje vjerovatno. Funkcija brtve glave je da zaptiva komore za sagorijevanje, ali i da djeluje kao brtva između prolaza za vodu bloka i glave. Svaki problem sa zaptivkom glave može dozvoliti da rashladna tečnost uđe u komoru za sagorijevanje ili prolaz za ulje. Jednom kada se to dogodi, bijeli dim slatkog mirisa će vjerovatno izaći iz vašeg auspuha u obliku rashladne tekućine koja se spaljuje. Istovremeno, nivo rashladne tečnosti će pasti bez vidljivih curenja, što je potpuni rezultat problema sa zaptivkom glave. Napuknuta glava cilindra je još jedan mogući uzrok bijelog dima koji dolazi kroz vašu izduvnu cijev, koji je sličan zaptivki glave po tome što će rashladna tekućina također iscuriti u komoru za sagorijevanje. U vozilima s turbo punjenjem, nedostatak rashladne tekućine u sistemu također može uzrokovati pregrijavanje, što uzrokuje daljnja oštećenja i probleme.
Crni dim iz auspuha
Crni dim iz auspuha se pojavljuje kada je odnos vazduh/gorivo koji ulazi u motor prebogat gorivom. To znači da u komoru za sagorijevanje ulazi previše goriva ili nedovoljno zraka. Obično se problem vrti oko goriva. To može biti bilo šta, od neispravnog regulatora pritiska goriva koji propušta previsok pritisak goriva kroz sistem, do curenja mlaznice goriva. Problem također može biti neispravan senzor motora, kao što je lambda sonda. U većini ovih slučajeva pali se lampica motora, koja će vam reći da sistem radi sa smjesom u kojoj je previše goriva i reći će vam ako senzor ne funkcionira ispravno.
U starijim vozilima sa karburatorom, ovo isto stanje je uzrokovano neispravnim podešavanjem karburatora ili neispravnim dijelovima u karburatoru.
Kod dizel motora, brzo ubrzanje i opterećenje motora često su ispunjeni prekomjernim punjenjem sistema motora, što može dovesti do pojave crnog dima iz pri ubrzanju. Kod ovih motora, to je vrlo normalno, čak i do te mjere da turbo dizel motori visokih performansi mogu proizvesti ogromne količine crnog dima pri ubrzanju.
Međutim, kod benzinskog motora, ovakvo stanje unutar komore za sagorijevanje će na kraju pokvariti svjećice, uništiti katalizator i ostaviti ogromne naslage ugljenika u komori za sagorijevanje. Na kraju, performanse motora će pretrpjeti, a mogu uslijediti i ozbiljnija oštećenja.
Plavi ili sivi dim
Osim crnog i bijelog dima iz izduvnog sistema koji može signalizirati probleme s vašim automobilom, mješavina drugih boja dima može izaći kroz vašu izduvnu cijev. Plavi, sivi ili sivkasto-bijeli dim iz auspuha je pokazatelj da vaš motor sagorijeva ulje. Ovo proizvodi neprijatan miris izgorjelog ulja svim automobilima iza vas.
Zapaljenje ulja može biti uzrokovano sa nekoliko različitih problema. Svi motori troše malu količinu ulja bez obzira na sve, ali prekomjerna potrošnja ulja se obično vidi u auspuhu kao plavi dim. Loše zaptivke ventila su jedan od najvećih krivaca, ali istrošeni klipni prstenovi, vodilice ventila, začepljen PVC ventil ili sistem ventilacije kućišta radilice, pa čak i prekomjerno punjenje kućišta uljem mogu dovesti do potrošnje ulja. Najlakše je, naravno, provjeriti nivo ulja. Previše ulja u motoru može biti jednako loše kao i nedovoljno, stoga provjerite je li vaše ulje na ispravnom nivou. Uz sve ostale varijante potrošnje ulja, morat ćete dublje zaroniti u motor kako biste utvrdili što uzrokuje problem.
Sljedeći korak u dijagnozi problema bi bio test kompresije i curenja kako bi se utvrdilo da li klipni prstenovi ili vodilice ventila uzrokuju problem. Mora se izvršiti inspekcija ventilacionog sistema kućišta radilice i PCV ventila kako bi se utvrdilo da li sistem pravilno ventilira između kućišta radilice i usisnika. Zaptivke ventila se mogu vizualno pregledati na istrošenost i po potrebi zamijeniti.