Kamion vatrogasne službe San Francisca, jureći prema mjestu požara, pokušao je da prođe pored pogrešno parkiranog kamiona za smeće koristeći suprotnu traku. Ali autonomno vozilo (samopvozeći automobil), kojim je upravljala kompanija General Motorsa Cruise, bez ikoga unutra, blokiralo mu je put. Da je čovjek upravljao autom, mogao bi skrenuti u stranu kako bi oslobodio traku, međutim, autonomni automobil je ostao na mjestu. Vatrogasni kamion je prošao blokadu tek kada je vozač kamiona za smeće pomjerio svoje vozilo.
“Ovaj incident je usporio reakciju vatrogasaca na požar koji je rezultirao materijalnom štetom i ličnim ozljedama”, napisali su gradski zvaničnici u dokumentu koji je dostavljen Kalifornijskoj komisiji za komunalne usluge. Grad je napisao da je vatrogasna služba zabrinuta što se ovakva vozila prečesto zaustavljaju u saobraćajnim trakama, što bi moglo imati “negativan utjecaj” na vrijeme odgovora vatrogasne službe.
Ovo je najuznemirujući od nekolicine incidenata koji uključuju autonomna vozila.
Tiffany Testo, glasnogovornica Cruisea, potvrdila je incident. Ona je rekla da je automobil bez vozača ispravno popustio nadolazećem vatrogasnom vozilu u suprotnoj traci i kontaktirala radnike kompanije za daljinsku pomoć, koji su u stanju da upravljaju vozilima u nevolji izdaleka. Prema Cruiseu, koji prikuplja podatke kamere i senzora sa svojih vozila za testiranje, vatrogasni kamion je mogao krenuti naprijed otprilike 25 sekundi nakon što je prvi put naišao na autonomno vozilo. U izjavi, Testo kaže da Cruise “blisko sarađuje sa osobama koje prve odgovore, uključujući vatrogasnu službu San Franciska, i da je bila u kontaktu s njima u vezi sa ovim susretom.” U dokumentaciji grada navodi se da je odjel zatražio sastanak s Cruiseom u vezi s incidentom, ali da se on još nije dogodio.
Vatrogasna služba (SFFD) je također potvrdila incident, koji je uključivao motor 12, sa sjedištem u gradskoj četvrti Parnassus Heights. “Prije Covida, odjel je vodio razgovore i sa električnim (EV) i autonomnim vozilima za obuku”, rekao je glasnogovornik SFFD-a Jonathan Baxter u izjavi. “Bili smo uspješni u obuci za EV i nastavljamo tražiti obuku u industriji vezanu za autonomna vozila.”
U San Francisku, Cruise je samo jedan od proizvođača samovozećih automobila koji se međusobno sukobljavaju koji kažu da rade na izgradnji sigurnije budućnosti vožnje. Waymo, kompanija Alphabet i spin-off od Googlea, i Zoox, koji je sada u vlasništvu Amazona, oboje su prisutni na strmim, krivudavim putevima u gradu, a lokalno stanovništvo ne mora putovati daleko da bi vidjeli Jaguar I-Paces napunjen senzorima, Chevrolet Bolts i Toyota Highlanders kako prate rute oko centra grada i stambenih četvrti. Sada Cruise podnosi zahtjev za dozvolu koja bi mu omogućila da pokrene prvu državnu uslugu bez vozača. Prostrani, skupi naučni eksperiment takođe bi mogao da promijeni način na koji se mnogi stanovnici grada kreću svojim gradovima.
San Francisco navodi još dva incidenta: jedan, krajem aprila, u kojem se vozilo Cruise koje je putovalo kroz radnu zonu zaustavilo na pješačkom prijelazu i nije se kretalo pet minuta, blokirajući saobraćaj; i druga u aprilu, snimljena kamerom, u kojoj su policajci zaustavili Cruise vozilo bez vozača jer nije imalo upaljene farove.
Zahtjev dolazi u trenutku kada je državna agencija usred pisanja pravila koja bi Cruiseu omogućila da nastavi sa svojim planovima da upravlja ograničenim, ali plaćenim uslugama vožnje po cijeloj državi. U San Franciscu bi nova dozvola proširila Cruiseov postojeći program. Trenutno omogućava odabranim građanima da se samostalno voze između 22 sata i 6 ujutro, u 70 posto grada. Ukoliko kompanija dobije novu dozvolu, mogla bi početi naplaćivati karte za vožnju, koja bi se i dalje odvijala noću i rano ujutro, a ne po kiši ili magli. To bi označilo pokretanje prve državne službe bez vozača.
Ali u podnesku, zvaničnici San Francisca izražavaju zabrinutost da će prošireno raspoređivanje i dalje dozvoljavati vozilima Cruise da se zaustavljaju kako bi pokupila i odbacila putnike u putnim trakama, umjesto da se zaustavljaju na ivičnjaku. Ljudski vozači mogu dobiti kaznu ako budu uhvaćeni da ne parkiraju dovoljno blizu ivičnjacima prije nego što puste putnike u ili izađu iz automobila. Ali u svom podnesku, advokat Cruisea tvrdio je da zakon dozvoljava svakom automobilu da se zaustavi u traci za vožnju ako je to “razumno neophodno” – čak i ako za volanom nema ljudskog vozača. Softver Cruise podrazumijevano se zaustavlja na ivičnjacima kada je bezbjedan, kaže kompanija, ali automobili se ponekad uključuju u „zakonito i sigurno pogrešno parkiranje“ kada je to jedina opcija.
U gradskom dokumentu je navedeno da su, “uz neke upadljive izuzetke”, Cruiseova vozila općenito “oprezna i usklađena”.
Incident s vatrogasnim vozilom je klasičan —incident na putu koji je toliko čudan ili rijedak da ga proizvođačima samovozećih vozila može biti teško predvidjeti. Stručnjaci kažu da će, čak i kako softver za autonomno vozilo bude napredovao, i dalje nailaziti na ove slučajnosti. Ugaone ili rubne kutije su jedan od razloga zašto mnoge kompanije poput Cruisea unajmljuju ljude da daljinski nadgledaju njihovu tehnologiju bez vozača, da intervenišu izdaleka ako se nešto neočekivano dogodi na putu. Oni takođe pomažu da se objasni zašto mnogi u industriji sada priznaju da niko nikada neće napraviti automobil koji može da radi na svim putevima, u svim uslovima – što ljudi nazivaju „nivo 5“ ili „potpuna“ samovožnja.
Ipak, proizvođači automobila i programeri softvera troše mnogo da bi se što više približili tom idealu. General Motors i Cruise kažu da će uložiti 35 milijardi dolara u električna i autonomna vozila do 2025. godine i 2 milijarde dolara u AV vozila samo ove godine. Proizvođač automobila je prvobitno propustio rok koji je sam odredio, nakon što je rekao da će pokrenuti uslugu bez vozača u San Francisku 2019.
U međuvremenu, grupa dobro kapitaliziranih igrača nastavlja da se bavi problemom. Waymo nastavlja da širi svoju uslugu samovozećih automobila u Phoenixu, iako kupci moraju dobiti pristup programu „pouzdanog testera“, a neka od njegovih vozila i dalje rade sa sigurnosnim vozačima za volanom. U martu je kompanija saopštila da je počela da nudi zaposlenima u San Francisku vožnje potpuno bez vozača. Startup Aurora je svoj fokus prebacio na transport. Zoox u vlasništvu Amazona ove sedmice je predstavio svoj prototip vozila, mentozeleni toster na točkovima. I Cruise kaže da će njegov namjenski samovozeći šatl, nazvan Origin, krenuti u proizvodnju sljedeće godine.
Ali prije nego što odu daleko, proizvođači samovozećih automobila morat će dokazati da mogu bezbjedno da rade u gradovima, posebno kada su u pitanju hitna vozila.