Kada motor ima premalo ulja, mogu se dogoditi loše stvari: povećava se trenje između pokretnih dijelova, motor se može pregrijati i, u najgorem slučaju, pokretni dijelovi se zaglave kada im fali podmazivanja. Loše stvari se mogu dogoditi i kada ima previše ulja u motoru.
Prekomjerno punjenje uljem može uzrokovati stvaranje pjene, koje klizavo mazivo pretvara u pjenušavu tekućinu s mjehurićima zraka koji umanjuju svojstva podmazivanja i hlađenja. Pjenasto ulje također je teže za uljnu pumpu za distribuciju po motoru, tako da neki pokretni dijelovi možda neće primiti onoliko ulja koliko im je potrebno, povećavajući trošenje i povećavajući rizik od oštećenja motora.
Koliko ulja treba automobilu? To zavisi. Potražite pojedinosti u uputstvu za upotrebu vašeg vozila, ali mnogi motori zahtijevaju između 4 i 6 litara. Obično se ulje ispušta u posudu na dnu motora, ispod radilice. Ako je posuda prepuna, radilica može djelovati kao blender velike brzine koji miješa ulje i stvara pjenu.
Radilica je mjesto gdje se mjeri brzina motora i brzo se okreće kad god motor radi. Na primjer, ako tahometar očitava 2.500 o/min pri 100 km/h, to znači da radilica napravi potpuni okret 2.500 puta u minuti; ako stisnete gas do poda može doseći 5000 o/min ili više.
Previše ulja u motoru također povećava pritisak ulja, stavljajući veći pritisak na zaptivke koje sprečavaju da motorno ulje curi iz motora ili da ide na mjesta na koja ne bi trebalo u unutrašnjosti. Vremenom, dodatno opterećenje ubrzava habanje tih zaptivki. Često dolazi do prekomjernog punjenja jer servisne radionice pumpaju svježe ulje iz kontejnera za rasuti teret umjesto da ga sipaju iz posuda veličine litre ili galona. Predugo držanje okidača pumpe može lako dodati previše ulja u motor, a tehničar možda neće provjeriti mjernu šipku – a čak i ako je provjeri, potrebno je vrijeme da ulje iscuri u posudu, tako da bi mogli dobiti pogrešno očitanje nivoa ulja nakon upumpavanja svježeg ulja.
Provjera šipke za mjerenje ulja kada je vozilo na ravnom terenu i kada je motor hladan dat će tačno očitavanje nivoa. Ako je nivo ulja malo iznad pune oznake, to ne bi trebalo stvarati probleme. Ako je prepunjeno za pola litre ili više, ili se pjena pokazuje na mjernoj šipki, to znači da ima previše ulja u motoru i najbolje rješenje je da se ulje isprazni i dolije do odgovarajućeg nivoa.