Pogon na četiri točka, također nazvan 4×4 („četiri puta četiri”) ili 4WD, odnosi se na pogonski sklop vozila s dvije osovine koji je sposoban pružiti okretni moment svim svojim točkovima istovremeno. Može raditi stalno ili na zahtjev i obično je povezan putem prijenosnog kućišta pružajući dodatnu izlaznu pogonsku osovinu i, u mnogim slučajevima, dodatne raspone zupčanika.
Vozilo s pogonom na četiri točka s okretnim momentom koji se dovodi na obje osovine opisuje se kao “pogon na sva 4 točka” (AWD). Međutim, “pogon na sva četiri točka” obično se odnosi na skup specifičnih komponenti i funkcija te predviđen za terensku primjenu, što je općenito u skladu sa suvremenom upotrebom terminologije.
Većina vozila ima pogon na dva točka (2WD ili 4X2). To znači da se snaga motora šalje samo na dva od četiri točka.
Kako to utječe na performanse vozila? U skliskim ili terenskim uvjetima, vozila s pogonom na dva točka mogu lakše izgubiti vuču. Na primjer, jedan ili oba točka mogu izgubiti vuču u jakoj kiši. To bi moglo uzrokovati veliki problem.
U vozilu s pogonom na četiri točka lakše je održavati vuču i kontrolu nad vozilom. Ako jedan ili dva točka izgube vuču, i dalje imate dva ili tri s pogonom za kretanje. Ovo je vrlo korisno u skliskim ili off-road uvjetima.
Kada koristiti 4×4 pogon?
Pogon na sva četiri točka je općenito idealan za neravne puteve, snježne uvjete i druge terenske scenarije. Tipično, samo ljubitelji terenske vožnje trebaju 4×4. Vozilo opremljeno 4×4 pogonom obično nudi tri načina rada: 4H, 4L i auto. Evo kada biste trebali, a kada ne biste trebali koristiti ove načine.
4H (visoko)
Kada je vaš 4×4 sistem postavljen na 4H, možete voziti brzo, ali ne prebrzo. Većina proizvođača automobila predlaže održavanje brzine na 60 km/h ili manje. Sa 4H dobijate veću trakciju na zaleđenim, snježnim, blatnjavim i kamenitim putevima.
Na primjer, možda biste željeli prebaciti u 4H ako vozite snijegom prekrivenom cestom koja vodi do skijališta. Obično ćete se češće prebacivati na 4H način nego na 4L.
4L (nisko)
U 4L modu, trebali biste usporiti, a ne ubrzati. Okrenite se na 4L kada pokušavate da izvučete svoje vozilo iz teškog mjesta, kao što je kretanje kroz izuzetno muljevito korito potoka, spuštanje kroz stijene, prolazak kroz vodu ili vožnju kroz teški pijesak.
Auto (automatski)
Automatski način rada donosi hibrid pogona na sva četiri točka i pogona na dva točka. Kada je postavljeno na Auto 4×4, vaše vozilo će se automatski prebaciti sa pogona na 2 točka na 4×4 kada je to potrebno. Ako sistem otkrije uslove na putu koji zahtijevaju 4×4, automatski će se prebaciti. Snaga tada ide na sva četiri točka, naizmjenično između prednje i zadnje osovine kako bi odgovarali uslovima vožnje.
Pravila 4×4 pogona
Vaš 4×4 sistem će se pokvariti ako bude neaktiviran tokom dužeg vremenskog perioda. Zaptivke će se osušiti i zupčanici će postati ljepljivi. Uključite ga svakih nekoliko mjeseci kako biste ga održali u ispravnom stanju.
- Nemojte koristiti 4×4 na suhom kolovozu. Izbjegavajte uključivanje kada vozite po ravnim, suhim površinama. Efikasnost goriva će biti lošija, kao i pogon.
- 4×4 vam ne pomaže pri kočenju. Budite pažljivi! Nećete dobiti sposobnost kočenja ili stabilnost prilikom kočenja kroz zavoje sa 4×4. Ovaj pogon često doprinosi prevelikom samopouzdanju kod vozača i može dovesti do nesreća.
- Slijedite upute proizvođača vašeg vozila. Nepravilna upotreba 4×4 pogona može slomiti prednje osovine, posjeći zupčanike diferencijala i razbiti kućište diferencijala (diferencijali daju snagu vašim točkovima i omogućavaju im da se rotiraju različitim brzinama).
Prednosti pogona na sva četiri točka
Glavne prednosti pogona na sva 4 točka su vuča i snaga. Ako se penjete na strmo brdo ili vozite van puta, poželjet ćete povećanu snagu kako biste savladali prepreke i penjali se na strma brda.
- 4×4 poboljšava vuču u opasnim uvjetima vožnje, kao što su snijeg, led, kamenje i drugi scenariji koji mogu otežati kontrolu. Uključivanjem oba seta točkova poboljšavaju se vuča i kontrola.
- Dodatna težina doprinosi boljem prianjanju na putu.
- pogon na va 4 točka je odličan za one koji vole terensku vožnju.
Ako često vozite u uslovima slabog prianjanja ili ako uživate u off-road vožnji, imaćete velike koristi od pogona na sva četiri točka.
Nedostaci pogona na sva četiri točka
U većini slučajeva, 4×4 pogon nije neophodan. Troši više goriva i može dovesti do pretjeranog samopouzdanja, što dovodi do više situacija u kojima možete zaglaviti. Uštedite novac i gorivo koristeći pogon na sva 4 točka samo kada vam je potrebno.
- Glavni nedostatak 4×4 pogona je dodatni trošak kupovine, održavanja i goriva. Dodatna oprema (diferencijali, prijenosna kutija, itd.) dodaje složenost i težinu vozilu, povećavajući početnu tržišnu vrijednost, trošenje guma i troškove popravke i održavanja.
- Dodatna snaga i težina ovog sistema zahtijevaju više goriva, što ih čini manje efikasnim.
- Dodatna težina poboljšava vuču i kontrolu, ali također povećava put kočenja potreban za potpuno zaustavljanje. Lakša vozila mogu lakše izbjeći sudare nego teža vozila.
- pogon na sva 4 točka može izazvati pretjerano samopouzdanje kod vozača, što ironično dovodi do više situacija u kojima možete zaglaviti.
- Iako 4×4 poboljšava vuču, usporite i budite izuzetno oprezni na zaleđenim, snježnim i klizavim putevima. Pretjerano samopouzdanje može dovesti do opasnih nesreća.