Letva volana je sastavni dio upravljačkog mehanizma vašeg vozila. Ova komponenta je odgovorna za pretvaranje rotacionog kretanja volana u linearno kretanje koje okreće točkove automobila. To je metalna šipka koja se nalazi paralelno sa prednjom osovinom koja se kreće zajedno sa volanom kada je okrenut. Letva servo volana koristi motor pokretan za opskrbu hidrauličkom tekućinom pod visokim pritiskom u letvu volana kada se točak okreće. Ovo omogućava lakše okretanje letve volana. To također znači da će postojati bitne brtve, o-prstenovi i crijeva koja treba da zadrže hidrauličnu tekućinu.
Ako se servo volan jako istroši, tečnost će početi da curi. Ako se hidraulična tekućina isprazni, to će rezultirati tvrdim, izazovnim i teškim upravljanjem. Ako se to dogodi, ovo je pravo vrijeme za zamjenu letve volana. Ovaj vodič će vam pružiti sve što trebate znati o letvi servo volana i kako zamijeniti one koje su pokvarene.
Šta je letva volana?
Kao što je već spomenuto, letva volana je bitan dio mehanizma svakog vozila. Sistem upravljanja i oslanjanja je metalna šipka koja se nalazi paralelno sa prednjom osovinom koja se pomjera lijevo i desno dok se volan okreće. Pokret letve volana omogućava vozaču da cilja i manevrira točkovima u željenom pravcu. Dio ove metalne šipke ima žljebove na jednoj strani, koji dolaze u kontakt sa zupčanikom. Ovaj mehanizam je odgovoran za pretvaranje rotacionog kretanja volana u linearno kretanje koje okreće točkove vozila.
Letva volana sa mehaničkim servo upravljanjem. Ova modifikacija je klasična. Svi automobili su bili opremljeni njime do trenutka kada su stvorena hidraulična i električna pojačala. Mehanička letva upravljača je najjednostavniji tip uređaja. Zahvaljujući malim zubima i velikom volanu u poređenju sa njima, vozač ne mora mnogo da se trudi da okrene automobil.
Letva volana sa hidrauličnim servo upravljanjem. Ova se modifikacija razlikuje od prethodne po tome što njen uređaj ima dodatni mehanizam, koji je posljedica hidrauličkog djelovanja. Hidraulični pojačivač obezbeđuje glatkoću i istovremeno oštrinu odziva letve volana kako tokom vožnje različitim brzinama, tako i u automobilu koji miruje. Ovaj pojačivač takođe pruža veću sigurnost kada se automobil vozi po neravnom terenu. U ovom slučaju, šanse da se pri udaru u neravninu volan izvuče iz ruku vozača su mnogo manje.
Letva volana sa električnim servo upravljanjem. Ova modifikacija je slična prethodnoj. Umjesto hidrauličnog pogona, u njegovu konstrukciju je ugrađen elektromotor koji poboljšava kretanje letve volana.
Funkcije letve volana
1. Prijenos snage: Jedna od primarnih funkcija letve volana je prijenos snage s upravljača na točkove vozila. Kada vozač okreće upravljač, taj pokret se prenosi kroz letvu volana putem stuba volana, zupčanika, klipova i spojnica do točkova vozila. Ova funkcija omogućuje vozaču da kontrolira smjer kretanja vozila i da prilagodi svoje putovanje prema željenom smjeru.
2. Osiguranje kontrole: Kvalitetno dizajnirana letva volana osigurava vozaču preciznu kontrolu nad vozilom u svim uvjetima vožnje. Omogućuje stabilnost vozila tijekom vožnje po ravnim cestama, skretanje u zavoje, izbjegavanje prepreka i druge manevarske radnje. Osim toga, letva volana igra ključnu ulogu u održavanju ravnoteže vozila i sprječavanju naglih promjena smjera koje bi mogle dovesti do gubitka kontrole.
3. Apstrakcija vibracija: Vožnja vozilom može generirati vibracije koje se prenose s točkova na upravljač. Kvalitetna letva volana apstrahira ove vibracije, pružajući vozaču udobniju vožnju. Ovo je posebno važno na neravnim cestama ili pri visokim brzinama gdje se vibracije mogu pojačati. Dobro dizajnirana letva volana smanjuje utjecaj vibracija na upravljač i omogućuje vozaču da se fokusira na vožnju.
4. Integracija s sigurnosnim sustavima: Moderne letve volana sve više se integriraju s naprednim sigurnosnim sistemima vozila kao što su elektronska stabilnost vozila (ESP), sistemi pomoći pri kočenju (ABS), sistemi upozorenja na mrtve uglove i drugi. Ova integracija omogućuje letvi volana da reagira na različite situacije na cesti te doprinosi povećanju sigurnosti vozača i putnika.
Simptomi
Prepoznavanje simptoma kvara letve volana ključno je za održavanje sigurnosti i funkcionalnosti vozila. Nažalost, nije laka dijagnoza kada je u pitanju otkrivanje osnovnog uzroka problema s upravljanjem, jer postoji dosta komponenti koje bi mogle biti krivci. Evo nekoliko čestih simptoma koji ukazuju na mogući kvar letve volana:
Otpor prilikom okretanja volana
Jedan od najčešćih simptoma kvara letve volana je osjećaj neobičnog otpora prilikom okretanja volana. Vozač može primijetiti da je potrebno više napora za skretanje ili održavanje smjera vozila, što može biti znak problema s klizanjem klipova ili oštećenja zupčanika unutar letve volana.
“Labavo” upravljanje
Vaš volan bi trebao biti “zategnut” kada njime upravljate. Odnosno kada ga okenete treali bi osjetiti kako se prednji točkovi okreću. Ako se letva volana pokvari, volan dobije veći “luft” i često ćete primjetiti da auto sporo reaguje kada okrenete volan. Postoji mogućnost da ovo može biti uzrokovano nepravilnim poravnanjem točkova, međutim, ako primijetite da je gazni sloj gume neobično istrošen s unutarnje ili vanjske strane, ili više s jedne strane nego s druge, onda to može biti zbog problema sa letvom volana, za razliku od ukupnog trošenja koje dobijate od lošeg poravnanja točkova. Vaša najbolja opcija je da riješite bilo kakve probleme s poravnanjem točkova, a zatim počnete razmišljati o provjeri letve volana.
Šumovi prilikom upravljanja
Da li vaš auto proizvodi zvukove škripanja ili šumove kada skrećete u krivinama pri malim brzinama? Ako je tako, možda je to zbog pregrijane letve volana. Kada postoji nedostatak podmazivanja i višak toplote, metalne komponente stalka će napraviti sirovi kontakt i brusiti se jedna o drugu, otuda i zvukovi kada se okrenete. Kada dobijete sirovi kontakt u sistemu servo volana, to može stvoriti strugotine u tečnosti i metalne strugotine će proći kroz sistem, blokirajući filtere i mogu uzrokovati prerano otkazivanje zaptivki. To onda znači da će sistem morati biti temeljno ispran prije ugradnje bilo kakvih zamjenskih ili prerađenih dijelova.

Miris koji podsjeća na zapaljeno ulje može biti simptom da je letva volana loša
Kada je u pitanju miris paljevine, teško je odrediti uzrok, jer bi to moglo biti nekoliko komponenti u vašem vozilu koje bi se mogle pregrijavati. Međutim, miris tečnosti servoupravljača podseća na pregorjelo ulje, pa ako vozite i iznenada ova aroma ispuni vaš automobil, trebalo bi da odmah stanete i pozovete mehaničara, jer to može značiti da vam se sistem servoupravljača pregrijava.
Curenje tečnosti servo upravljača
Ako osjetite zatezanje u volanu, uzrok može biti slaba tekućina u servo upravljaču. Ako je to slučaj, možda ćete se suočiti s curenjem u sistemu servo upravljača, jer je to jedini način na koji ćete primijetiti da se nivoi tekućine smanjuju. Curenje često može biti zbog neispravne zaptivke, pa je najbolje da vaše vozilo provjeri profesionalac kada primijetite problem. Ako ostavite curenje predugo bez nadzora, to može uzrokovati da letva volana proizvodi višak topline, što zauzvrat može proizvesti zvukove brušenja, jer će se metal spojiti s metalom.
Ukoliko primjetite bar jedan od navedenih simptoma najvjerovatnije vam je potrebna reparacija letve volana tako da bi odma trebali da potražite mehaničara.
Prevencija kvara
Letva volana je prilično pouzdan i stabilan mehanizam. Njegovi kvarovi nastaju najčešće ili zbog nepravilnog rada vozila, ili kao posljedica nepoštivanja rasporeda rutinskog održavanja.
Da biste produžili vijek trajanja ovog mehanizma, trebali biste se pridržavati jednostavnih pravila:
- Kada vozite po neravnim putevima, smanjite brzinu automobila kako bi bilo manje udara u upravljačkom mehanizmu;
- Ostavite parkirano vozilo sa ravnim točkovima;
- Ne okrećite volan do kraja i nemojte ga držati u ovom položaju duže od 5 sekundi;
- Na vrijeme promijenite ulje u rezervoaru servo volana, kontrolirajte nivo ove tekućine;
- Zagrijte upravljač okretanjem volana nekoliko puta u oba smjera prije vožnje.
Ispravan rad letve upravljača direktno utiče na sigurnost dok se automobil kreće, tako da ne možete zanemariti alarme koji ukazuju na kvar mehanizma.
Cijena
Cijena letve volana zavisi od tipa auta pa tako recimo za VW Golf II košta oko 140KM a za Peugeot 306 oko 600KM ( cijene bez servo uređaja za upravljanje).
Cijene letve volana sa hidrauličnim servo upravljanjem: BMW 5 – 1500KM; Opel Astra G – 750KM; Audi A4 – 990KM
Sa električnim servo upravljanjem: Suzuku Alto – oko 600KM; Peugeot 1007 – oko 2000KM.
Reparacija letve volana je svakako jeftinija opcija i u BiH postoji nekoliko auto servisa kojima je reparacija letve volana specijalnost, tako da uvijek imate i tu opciju ukoliko dođe do kvara ovog dijela na vašem autu.