“Izgubila sam svog petogodišnjeg sina…”

BONUS TEKST :

Zanimljivosti o Smokiju: Kikiriki grickalica koja je osvojila generacije

Smoki je bez sumnje jedna od najprepoznatljivijih grickalica u bivšoj Jugoslaviji i šire. Generacije su odrastale uz taj specifični ukus kikirikija i hrskave strukture, a i danas, decenijama nakon što se prvi put pojavio, Smoki i dalje zauzima posebno mjesto na policama i u srcima potrošača.

1. Prvi u Evropi

Smoki se počeo proizvoditi 1972. godine u beogradskoj fabrici “Soko Štark”. Ono što mnogi ne znaju jeste da je Smoki bio prvi flips s kikirikijem u Evropi! U to vrijeme, flips je već postojao u SAD-u, ali verzija s dodatkom kikirikija bila je potpuna novost na evropskom tržištu. Receptura je razvijana u saradnji s tehnolozima iz tadašnjeg SSSR-a, gdje su slične grickalice bile već poznate.

2. Ime koje se pamti

Postoji nekoliko teorija o tome kako je Smoki dobio ime. Jedna verzija kaže da je naziv inspirisan engleskom riječi “smoky” (dimljeni), iako Smoki nije dimljen. Druga priča tvrdi da je jednostavno bilo važno da ime bude zvučno, kratko i lako pamtljivo – što je u svakom slučaju i uspjelo. Danas se “Smoki” koristi gotovo kao generički naziv za sve grickalice sličnog tipa.

3. Kultni status

Smoki nije samo grickalica – on je kulturološki fenomen. Pojavljivao se u reklamama, filmovima, pjesmama, pa čak i u vicevima. Ljudi ga često vežu za detinjstvo, bezbrižno gledanje crtanih filmova ili putovanja automobilom kada je bio neizostavan pratilac. Neki čak tvrde da je “miris otvorenog Smokija” prizivao i nostalgiju i glad.

4. Tajna je u kikirikiju

Jedna od ključnih stvari koja Smoki izdvaja od konkurencije je to što se kikiriki dodaje direktno u smjesu tokom proizvodnje, a ne samo kao prašak izvana. To mu daje poseban, bogatiji ukus. Smoki se pravi od kukuruzne grize, biljne masti, soli i pravog kikirikija, a proces ekstrudiranja stvara karakterističnu pufnastu, ali hrskavu strukturu.

5. Širenje tržišta

Iako je Smoki nastao u Beogradu, brzo je postao popularan širom bivše Jugoslavije. Danas se izvozi u mnoge zemlje, uključujući Austriju, Njemačku, SAD, pa čak i Australiju. Zanimljivo je da mnogi stranci koji probaju Smoki po prvi put ostanu zatečeni njegovim ukusom – jer im nije jasno da li je to slano, slatko, ili oboje.

6. Smoki kao inspiracija

Tokom godina, Smoki je dobio brojne varijacije – s čokoladom, punjen, ljuti Smoki, mini Smoki itd. Takođe je bio inspiracija za brojne proizvode drugih brendova. Ipak, originalni Smoki ostaje najtraženiji i najvoljeniji. Njegov jarko crveni omot s prepoznatljivim slovima i dalje budi pažnju na policama.