Kada je u pitanju napajanje radija vašeg automobila, farova i drugih elektronskih komponenti, možda mislite da je akumulator taj koji radi sav posao. U stvarnosti, vaš alternator je taj koji održava stvari u radu. Ali šta tačno radi alternator i kako radi? Čitajte dalje kako biste saznali šta vaš alternator čini toliko važnim i kako prepoznati probleme sa auto alternatorom.
ŠTA RADI ALTERNATOR?
Dok je akumulator neophodan za pokretanje vašeg automobila kada je isključen, alternator održava vaš automobil živim kada motor radi. Alternator napaja većinu elektronskih komponenti automobila dok se vozite, uključujući farove, električne prozore, brisače, grijana sjedišta, instrumente na instrument tabli i radio. Alternator sve njih napaja istosmjernom strujom (DC). Vaš alternator je također odgovoran za punjenje akumulatora vašeg automobila tokom vožnje.
Alternator radi tako što mehaničku energiju pretvara u električnu. Kada je vaš motor uključen, on pokreće pogonski remen koji se oslanja na remenicu pričvršćenu na alternator. Remenica okreće osovinu rotora alternatora, koja vrti skup magneta oko zavojnice. Ovi rotirajući magneti stvaraju naizmjeničnu struju (AC) oko zavojnice, koja se zatim kanalizira u ispravljač alternatora. Ispravljač pretvara tu izmjeničnu struju u istosmjernu, što aktivira električne sisteme vašeg automobila.
Alternatori obično traju tokom životnog veka vašeg vozila, ali to se ne dešava uvijek. Opće habanje, oštećenje od toplote, prekomjerna upotreba, izloženost vodi, neispravni dijelovi ili pohabane žice mogu dovesti do kvara vašeg alternatora prije nego što automobil krene na otpad.
Loš alternator – simptomi
Bez ispravnog alternatora, vaš automobil se neće pokrenuti niti će ostati upaljen duže od nekoliko minuta. Ipak, tipični simptomi lošeg alternatora često se pogrešno smatraju problemima s akumulatorom ili drugim dijelovima automobila koji pokazuju slične simptome. Drugim riječima, ako imate samo jedan od dolje navedenih problema, vaš alternator ne mora nužno biti problem. Međutim, bilo koji od sljedećih znakova upozorenja može ukazivati na potencijalni problem s električnim sistemom vašeg vozila. Odvezite svoj automobil u lokalni auto servis da pregledaju vaš električni sistem kako biste mogli doći do korijena problema.
- Prigušeno ili prejako svijetlo
Kada alternator počne da se kvari, on daje nedosljedan napon vašem elektroničkom priboru. Općenito, to ima oblik nedostatka ili pretjeranih performansi, kao što su farovi koji su ili suviše prigušeni ili izuzetno svijetli. Također možete osjetiti treperenje svjetala ili svjetla koja se neuobičajeno mijenjaju od jakog do prigušenog i obrnuto.
- Prazan akumulator
Ponekad je prazan akumulator samo istrošeen akumulator — došao je do kraja svog vijeka trajanja nakon nekoliko godina korištenja — ili ste možda slučajno ostavili upaljene farove cijelu noć. U drugim slučajevima, međutim, prazan akumulator može biti znak da vaš alternator ne radi.
Loš alternator neće dovoljno napuniti akumulator dok motor radi, zbog čega se punjenje troši brže nego inače. Jedan od načina da provjerite je li problem povezan s akumulatorom ili alternatorom je brzo pokretanje automobila. Ako brzo upalite automobil i on nastavi raditi, možda će uskoro trebati zamijeniti akumulator. Međutim, ako brzo upalite automobil i on se ubrzo nakon toga ponovo ugasi, to može značiti da alternator ne daje dovoljno energije akumulatoru.
- Dodatna oprema spora ili nefunkcionalna
Alternator koji ne opskrbljuje dovoljno energije elektronici vašeg automobila često dovodi do sporih ili nefunkcionalnih dodataka. Ako primijetite da vam se prozori podižu ili spuštaju duže nego inače, ili ako se grijači sjedišta ne griju brzo, ili čak i ako vam brzinomjer i drugi instrumenti počnu kvariti, možda imate problem s alternatorom.
Mnoga moderna vozila također imaju prioritetnu listu opreme programirane u automobilu koja govori kompjuteru gdje da prvo isključi struju ako alternator ne isporučuje dovoljno struje. Na taj način, ako vozite s neispravnim alternatorom, izgubit ćete struju na svom radiju (ili drugom nebitnom dodatku) prije nego što izgubite snagu na farovima.
- Problemi sa pokretanjem
Kao što je već spomenuto, problemi pri pokretanju vašeg motora mogu značiti da vaš alternator ne puni bateriju. Dakle, kada okrenete ključ u bravi za paljenje, sve što čujete je zabrinjavajući zvuk kliktanja. S druge strane, ako se vaš automobil često zaustavlja tokom vožnje, to može biti znak da svjećice i zavojnice ne dobijaju dovoljno snage od alternatora da bi motor radio.
- Čudni zvukovi
Automobili ispuštaju gomilu čudnih zvukova – neki su bezopasni, dok drugi mogu ukazivati na ozbiljne mehaničke probleme. Kada su u pitanju loši alternatori, najvjerovatnije ćete čuti ili režanje ili cviljenje ispod haube.
Ovo režanje ili cviljenje se dešava kada remen koji okreće remenicu alternatora postane pogrešno poravnat. Ovaj zvuk možete čuti i ako se pokvare ležajevi koji okreću osovinu rotora.
- Miris zapaljene gume
Neprijatan miris zapaljene gume može ukazivati na to da dijelovi vašeg alternatora počinju da se habaju. Budući da je pogonski remen alternatora pod stalnim zatezanjem i trenjem — i zato što je blizu vrućeg motora — može se vremenom istrošiti i ispuštati neprijatan miris zapaljene gume. Zaglavljeni ležaj remenice alternatora će također emitovati miris zapaljene gume dok remen trlja zaglavljenu remenicu kada je motor uključen.
Slično, ako je vaš alternator preopterećen ili ima izlizane ili oštećene žice – možete osjetiti miris paljevine koji se može uporediti s električnim požarom. Preopterećeni alternator pokušava da gurne previše struje kroz svoje žice, uzrokujući da se zagriju. Oštećene žice također stvaraju otpor protoku električne energije, uzrokujući zagrijavanje žica i ispuštanje neugodnog mirisa.
- Lampica akumulatora na instrument tabli
Kada se lampica upozorenja za akumulator pojavi na instrument tabli, obično se pogrešno misli da je problem specifičan za akumulator. Međutim, ta lampica ukazuje da bi mogao postojati problem u širem električnom sistemu vašeg automobila, uključujući alternator.
Alternatori su dizajnirani da rade na određenom naponu, obično između 13-14,5 volti. Ako vam alternator pokvari, njegov napon može pasti ispod kapaciteta, uzrokujući da se lampica upozorenja akumulatora pojavi na vašoj instrument tabli. Slično, lampica će se također pojaviti ako alternator premašuje svoju granicu napona.
Ovisno o električnom opterećenju dodatne opreme vašeg automobila (prednja svjetla, brisači, radio, itd.), možda ćete vidjeti da lampica upozorenja baterije treperi i gasi dok alternator fluktuira u i izvan svog predviđenog kapaciteta napona. Iako ovo može izgledati kao manja smetnja, bolje je odvesti svoj automobil na pregled električnog sistema.
Šta uzrokuje kvar alternatora?
Većina modernih alternatora je dobro izgrađena i može dugo funkcionirati. Ipak, nisu nepobjedivi. Na kraju, alternator vašeg vozila može zahtijevati popravku ili zamjenu. Obično, kada se alternatori pokvare, krivac je jedno od sljedećeg:
Kvarovi ležaja: Rotor alternatora se oslanja na ležajeve kako bi se mogao slobodno i glatko okretati. Kao i ležajevi u drugim dijelovima vašeg vozila, ležajevi alternatora se na kraju mogu istrošiti. Ako se to dogodi, skloni ste čuti glasnu buku koja dolazi ispod haube vašeg automobila.
Oštećen regulator ili ispravljač: Ako vaš alternator ima oštećen regulator ili ispravljač (regler alternatora), možete se suočiti s raznim problemima. To može uključivati prazan akumulator, poruku na instrument tabli i prigušena svjetla kada vozite noću. Vaše vozilo može imati instrument za očitavanje koji vam govori koliko volti alternator isporučuje. Ovo bi trebalo biti između 12.3 i 14.4. Ako vaš automobil nema mjerač napona, možete koristiti mjerač napona da testirate izlaz alternatora.
Loši remeni: Vašem alternatoru su potrebni remenica i sistem remena da bi optimalno funkcionisali. Na kraju se pogonski remeni mogu istrošiti. Redovno provjeravanje znakova istrošenosti pogonskog remena je dobar način da osigurate da se rotor vašeg alternatora pravilno okreće.
Istrošene četke: Četke u alternatoru su habajući predmeti i na kraju se istroše. Ovo će uzrokovati da se alternator neće pravilno puniti i može dovesti do praznog akumulatora.
Pregrijavanje: Toplina je glavni uzrok kvara alternatora. Alternator ima otvore za ventilaciju koji omogućavaju izlazak topline i pomažu u sprječavanju pregrijavanja. Kada su otvori za ventilaciju začepljeni za 60% ili više, vjerovatno će doći do kvara. Također, ako akumulator ne drži napunjenost od 12,4 volti ili više, alternator će stalno pokušavati da ga napuni. Ovo stalno punjenje može uzrokovati pregrijavanje alternatora.
Održavanje alternatora
Ako se pokvari, vjerovatno ćete morati zamijeniti alternator. Međutim, možete poduzeti određene korake kako biste ovaj dio održali u vrhunskom stanju.
Prvo, držite dobar akumulator ispod haube automobila. Budući da automobilski akumulatori i alternatori idu ruku pod ruku, trebali biste zamijeniti stari, oštećeni, slab ili neefikasan akumulator. Ako imate vozilo koje se ne vozi često, razmislite o korištenju punjača kako biste održavali akumulator tokom vremena mirovanja. Vrijedi i suprotno. Ako imate neispravan alternator, ali dobar akumulator, on može prikriti probleme s performansama alternatora. Međutim, na kraju će obje komponente vjerovatno zahtijevati zamjenu. Važno je napomenuti da se alternator NIKADA ne smije koristiti za punjenje praznog akumulatora. Punjenje istrošenog akumulatora preko alternatora će dovesti do kvara alternatora.
Alternator – Komponente
Komponente alternatora su usmjerene na pružanje odgovarajućeg tipa i prave količine snage za vozilo. Sistem za punjenje vašeg automobila sadrži mnogo dijelova, ali ovo su glavne komponente i njihove funkcije:
Rotor i stator su komponente alternatora koje proizvode električnu energiju. Rotor, cilindrični komad okružen magnetima, okreće se unutar statora, koji drži fiksni set provodljivih bakrenih žica. Kretanje magneta preko ožičenja je ono što na kraju stvara električnu energiju.
Regulator (regler alternatora) napona nadgleda snagu koju proizvodi alternator. On prati nivo napona koji izlazi na bateriju i isporučuje napajanje ostatku vozila.
Diodni ispravljač pretvara napon iz alternatora u oblik koji baterija može koristiti za punjenje.
Ventilator za hlađenje. Alternatori daju mnogo toplote i moraju se hladiti da bi efikasno radili. Iako su napravljeni sa otvorima za ventilaciju i aluminijumskim kućištem za bolje oslobađanje toplote, takođe su opremljeni rotirajućim ventilatorima za dodatno hlađenje. Novi modeli alternatora imaju unutrašnje ventilatore za hlađenje, dok starije verzije imaju tendenciju da imaju vanjske lopatice ventilatora.
Regler alternatora
Regler alternatora djeluje kao kontrolni mehanizam mijenjajući količinu struje u rotoru, koja se naziva struja polja, i na taj način kontrolira izlazni napon statora. Jednostavni alternatori su izvorno bili elektromehanički uređaji koji su uključivali i isključivali struju polja kako bi kontrolirali izlazni napon alternatora.
Današnji regler alternatora je baziran na poluprovodnicima, a oni sofisticiraniji se kontroliraju ugrađenim kompjuterskim čipom. Mnogi regulatori su ugrađeni u alternator, ali to ne dopušta nikakva podešavanja, tako da je sofisticiraniji regler alternatora vanjski montiran. Kompjuterizirani regler alternatora čita ulaze kao što su napon akumulatora, temperatura akumulatora i alternatora i povezuju ih sa programiranim zahtjevima tipa akumulatora i drugim parametrima. Njihov cilj je proizvesti trostepeno punjenje koje optimizira izlaz alternatora i potpuno puni akumulator. Mnogi imaju digitalna očitavanja koja olakšavaju programiranje i daju očitavanje napretka.