Lisnata opruga ili gibanj je osnovni oblik ovjesa koji se sastoji od slojeva čelika različitih veličina postavljenih jedan na drugi.
Većina sklopova lisnatih opruga je oblikovana u eliptični oblik korištenjem čelika za opruge, koji ima svojstva koja mu omogućavaju da se savija kada se pritisne na bilo koji kraj, ali se zatim vraća u prvobitni položaj kroz proces prigušenja.
Čelik se općenito reže na pravougle dijelove, a zatim se spaja metalnim spajalicama na oba kraja ili velikim vijkom kroz sredinu limova. Zatim se montira na osovinu vozila pomoću velikih U-vijaka, pričvršćujući ovjes na mjestu.
Šta radi lisnata opruga (gibanj)?
Lisnata opruga je sastavni dio sistema ovjesa vašeg vozila. Instalirani su kako bi izdržali cijelu težinu vašeg automobila ili kamiona. Lisnate opruge također pomažu u održavanju prianjanja gume na cesti i reguliraju dužinu međuosovinskog razmaka kada se ubrzava ili usporava.
Zbog svojih prednosti gibnjevi su veoma traženi. Danas su popularniji na teškim vozilima poput kamiona, terenskih vozila i kombija.
Kako radi lisnata opruga?
Ako je težina tereta ili vozilo previsoki, može se dogoditi mnogo toga. Vaše vozilo/prikolica može početi više da poskakuje ili da se njiše s jedne strane na drugu. Ako je to slučaj i vozilo koje se vuče je preteško, može doći do problema sa ovjesom.
Ako je ogibljenje previše kruto, točkovi će ponekad skrenuti kada naiđu na neravnine na putu. Meki ovjes može uzrokovati poskakivanje ili ljuljanje kamiona.
Međutim, dobar ovjes osigurava da točkovi ostanu na tlu što je više moguće. Lisnate opruge su odličan način da se vučeni teret održi stabilnim i osigura da teret ostane na tlu.
Vrste lisnatih opruga
- Eliptične lisnate opruge
Eliptične lisnate opruge dolaze u obliku četvrtine, polovine, tri četvrtine i punog oblika. Polueliptične opruge najčešće se koriste na kamionima. Ove opruge su paraboličnog oblika i pojavljuju se i na zadnjoj i prednjoj osovini kamiona i samo na zadnjoj osovini automobila.
Stariji podkompaktni modeli koristili su manje efikasne četvrt-eliptične lisnate opruge. Ovo je izgledalo kao pola polueliptične opruge.
- Poprečna lisnata opruga (gibanj)
Poprečne lisnate opruge imaju isti oblik kao i polueliptični modeli. Međutim, ove opruge će stati ispod kamiona sa bazom krivine koja je usmjerena prema šasiji, a ne prema tlu.
Osim promjene orijentacije, ove lisnate opruge također imaju drugačiju lokaciju od svojih polueliptičnih parnjaka.
Ova instalacija naopačke se odvija na bočnim stranama vozila umjesto na prednjoj ili zadnjoj osovini. Bočne lisnate opruge danas se rijetko viđaju na kamionima ili drugim vozilima.
- Platformske lisnate opruge
Platformske lisnate opruge koriste par polueliptičnih lisnatih opruga – jedna je usmjerena prema dolje, a druga prema gore. Kada su pričvršćene na vozilo, opruge podržavaju tri tačke težine vozila duž svake strane.
Kapacitet
Kao što postoje različite vrste lisnatih opruga, postoje i različiti kapaciteti u pogledu broja listova i veličina lisnatih opruga.
Još jedan bitan aspekt pri odabiru lisnatih opruga je poznavanje potrebnog kapaciteta. Redovno prekoračenje ove nosivosti može uzrokovati prekomjerno trošenje i prijevremeni kvar lisnatih opruga.
Pogledajte uputstvo za upotrebu vašeg kamiona da odredite kapacitet. Ako je ovaj iznos prenizak za vaše tipične težine transporta, razmislite o nadogradnji zadnjih lisnatih opruga kako biste pružili veću potporu zadnjem dijelu vašeg kamiona.
Pronađite opruge koje nude veću težinu nego što vaše vozilo trenutno koristi. Da biste odabrali ispravne opruge, možda ćete morati nadograditi opruge vašeg kamiona na lisnate opruge za teške uvjete rada.
Upotreba lisnatih opruga (gibnjeva)
Primjena lisnate opruge je prigušivanje udaraca i vibracija kod uglavnom teških gospodarskih vozila kao što su kamioni, kombiji, autobusi, željeznički vagoni itd.
Lisnate opruge se i danas koriste u teškim komercijalnim vozilima kao što su kombiji i kamioni, terenci i vagoni. Kod teških vozila, oni imaju prednost u široj distribuciji opterećenja po šasiji vozila, dok ga spiralne opruge prenose na jednu tačku.
Koje su prednosti?
Zbog velike količine metalnih slojeva, lisnate opruge pružaju veliku potporu između točkova, osovina i šasije automobila. Oni mogu apsorbirati ogromna vertikalna opterećenja zbog svoje bliske strukture, zbog čega se još uvijek koriste u industriji teških tereta.
Vertikalno opterećenje se također distribuira duž lisnate opruge, a ne oštro kroz malu oprugu i amortizer, potencijalno stvarajući koncentrisanu silu preveliku za ovjes.
U automobilu prigušenje može biti izuzetno važno svojstvo. Ako je ogibljenje nedovoljno prigušeno, automobil će dobro poskakivati nakon što udari u neravninu ili rupu na putu.
Ovo je bila značajna karakteristika automobila koji su koristili zavojne opruge prije nego što se pojavio amortizer i bilo je štetno za automobile kada se voze stvarnom brzinom. Lisnate opruge su se mnogo bolje nosile sa prigušenjem automobila zbog trenja između pojedinačnih čeličnih ploča, što je učinilo vrijeme reakcije nakon vertikalnog savijanja ovjesa mnogo bržim, što je rezultiralo mnogo upravljivijim automobilom.
Koji su nedostaci?
Glavna mana konfiguracija listova je to što nisu briljantne kada je u pitanju podešavanje ovjesa. U aplikacijama za trkačke automobile važno je biti u mogućnosti da manipulišete postavkom ovjesa za uvjete vožnje i za različite stilove vožnje, što je ovih dana mnogo lakše sa podesivim zavojima.
Ovaj nedostatak podesivosti u sklopovima lopatica je naglašen činjenicom da su krajevi lisnatih opruga pričvršćeni za šasiju, ostavljajući vrlo malo prostora za skraćivanje ili produženje lopatica.
Podešavanja se stoga mogu izvršiti samo kroz snagu i fleksibilnost materijala od kojeg su lisnate opruge napravljene.
Lopatice također dozvoljavaju vrlo malo smjerova kretanja i stvarno su dizajnirane samo za vertikalno kretanje, dok se kombinacijom opruge i amortizera može manipulirati u mnogo veći raspon pokreta. Lisnate opruge su čvrsto stegnute i pričvršćene za šasiju i pričvršćene za osovinu, ostavljajući malo ili nimalo prostora za druge smjerove kretanja, što može uzrokovati prekomjerno trošenje osovina i spojeva koji drže postavku zajedno.