Automobili generiraju veliku količinu isparenja i plinova, poznatih i kao emisije, kada rade. Emisije doprinose zagađenju zraka, zbog čega je donesen Zakon o čistom zraku kako bi se smanjila količina zagađenja koju proizvode razne industrije. Svaka država ima propise koji se pridržavaju standarda, a mnoge države zahtijevaju da se svi registrovani automobili testiraju kako bi se procijenila emisija izduvnih gasova. Moderni izduvni sistem na vozilima sadrži niz dijelova koji pomažu u kontroli emisije izduvnih gasova i čine ih ekološki prihvatljivijim. Među tim dijelovima je i katalizator, koji je pomogao mnogim proizvođačima automobila da ispune standarde postavljene Zakonom.
Katalizator je važan dio izduvnog sistema. Nastavite čitati kako biste saznali više o ulozi koju igra u vašem automobilu.
Šta radi katalizator?
Katalizator koristi komoru za promjenu štetnih spojeva iz emisija motora u sigurne plinove, poput pare. Radi na razdvajanju nesigurnih molekula u plinovima koje automobil proizvodi prije nego što se ispuste u zrak.
Katalizator se nalazi na donjoj strani vozila i izgleda kao velika metalna kutija. Iz njega izlaze dvije cijevi. Konvertor koristi ove dvije cijevi i katalizator tokom procesa kako bi plinovi bili sigurni za izbacivanje.
Gasovi se unose iz “ulazne” cijevi spojene na motor vozila. Oni prolaze kroz katalizatora, što uzrokuje hemijsku reakciju koja razlaže zagađivače. Manje štetni plinovi sada putuju kroz drugu cijev, ili “izlaz”, koji je povezan s ispušnom cijevi automobila.
Šta se nalazi unutar katalizatora?
Dakle, od čega je napravljen katalizator? Unutrašnjost katalizatora je obično napravljena od platine ili sličnog metala, kao što su rodijum ili paladijum. Gasovi teku kroz keramičku strukturu saća koja se nalazi unutar kućišta. Ovo je obloženo metalima koji imaju specifične poslove koji igraju ulogu u smanjenju emisija. Postoje dvije glavne vrste katalizatora koji se mogu nalaziti u automobilu:
Katalizator redukcije: pomažu u smanjenju zagađenja dušikovim oksidom uklanjanjem kisika. Dušikovi oksidi se razgrađuju na plinove dušika i kisika, koji su sami po sebi bezopasni.
Katalizatori oksidacije: Koriste se za promjenu ugljičnog monoksida u ugljični dioksid kroz suprotan proces dodavanja kisika.
U blizini katalizatora nalazi se i senzor kisika (lambda sonda), koji šalje signal elektronskoj kontrolnoj jedinici automobila (ECU) koliko kisika se nalazi u izduvnim plinovima. Ovo pomaže vozilu da radi na efikasnijem omjeru zrak/gorivo, omogućavajući motoru da opskrbi pretvarač s dovoljno kisika za završetak procesa oksidacije.
Koji su potencijalni problemi s katalizatorom?
Katalizator često traje 10 godina ili više, ali može postati kontaminiran, začepljen, pregrijan ili fizički oštećen – što dovodi do slabih performansi motora.
Jedan potencijalni zagađivač je olovni plin, koji može uništiti katalizator. Ostali zagađivači uključuju rashladnu tekućinu motora, koja može procuriti u sistem sagorijevanja zbog neispravne zaptivke glave cilindra i motorno ulje. Te tekućine mogu začepiti katalizator tako da je izduvnim plinovima ograničen prolaz. Motori automobila su poput sportiste jer im je potrebno puno kiseonika. Ako je protok izduvnih gasova ograničen, to znači da manje zraka može ući u motor i performanse su slabije. Ako motor sporo reaguje ili se ugasi nakon nekog vremena, može biti kriv začepljen katalizator.
Katalizatori se mogu pregrijati zbog prevelike količine neizgorjelog plina uzrokovane neispravnim paljenjem svjećice ili ispušnim ventilom koji curi. Osim toga, neispravna lambda sonda može uzrokovati pregrijavanje.
Kako spriječiti krađu katalizatora
Katalizator je često meta lopova jer dio sadrži vrijedne plemenite metale. Krađe katalizatora se često dešavaju na vozilima s većim razmakom od tla, jer je lakše pristupiti dijelu.
Bez obzira na vrstu vozila koje imate, postoji nekoliko koraka koje možete poduzeti kako biste spriječili krađu:
- Parkirajte u dobro osvijetljenim prostorima u blizini ulaza u zgrade ako nije dostupna sigurna garaža.
- Zavarite katalizator na okvir vozila, što može otežati uklanjanje.
- Razmislite o kupovini rezervnog dijela sličnog metalnom kavezu koji se može ugraditi da pokrije katalizator.
- Ugradite auto alarm sa senzorom za upozorenje na vibraciju.
Simptomi koji pokazuju da je katalizator loš
Pa šta se dešava kada se katalizator pokvari? Uzimajući u obzir ulogu koju igra u izduvnom sistemu vozila, može se pojaviti niz simptoma kada počne da se haba.
Neki primjeri na koje treba obratiti pažnju su:
- Smanjenje efikasnosti goriva: Ako se katalizator začepi, to može smanjiti količinu protoka zraka kroz vaš motor. Radi kompenzacije, vaš motor može početi trošiti više goriva nego inače, što rezultira primjetnim padom efikasnosti goriva.
- “Check engine” lampica: Ova lampica može ukazivati na niz stvari. Međutim, na automobilima proizvedenim nakon 1996. postoji dijagnostički sistem koji će testirati katalizator. Ako je neispravan, senzori omjera zrak-gorivo mogu pokrenuti lampicu upozorenja.
- Miris pokvarenih jaja: katalizator može doživjeti unutrašnje oštećenje zbog čega će imati poteškoća u pretvaranju izduvnih gasova. Rezultat može biti sumporni miris “pokvarenih jaja”.
- Problemi sa pokretanjem motora: Izduvni gasovi iz vašeg vozila moraju da izađu. Začepljen katalizator može spriječiti da se ovo dogodi. To može dovesti do povećanog pritiska izduvnih gasova i uzrokovati probleme sa pokretanjem auta.
- Slabo ubrzanje: Opet, izduvni gasovi moraju nekako da pobjegnu. Povećani pritisak zbog začepljenog katalizatora može uzrokovati probleme s ubrzavanjem automobila. Možda ćete primijetiti trzanje ili zastoj kada to pokušate učiniti.
Savjeti za održavanje katalizatora
- Nikada nemojte koristiti gorivo niskog kvaliteta! Olovno gorivo može smanjiti efikasnost katalizatora.
- Koristite maziva i aditive za gorivo samo ako ih je odobrio proizvođač. Neodobrena maziva i aditivi mogu sadržavati komponente koje, kada sagorijevaju, stvaraju nusproizvode koji oštećuju katalizator.
- Kada vozite neravnim putevima, vodite računa da katalizator ne udari u tlo. Srce katalizatora je obično napravljeno od keramike, koja se lako razbije pri udaru.
- Izbjegavajte vožnju preko dubokih lokvi. Katalizatori rade na visokim temperaturama. Kada dođe u kontakt sa vodom, npr. u lokvi se brzo hladi i skuplja, što može uzrokovati lomljenje podloge.
- Ako vam je ubrzanje slabo i vaša kilometraža je veća od 50.000 km, to je znak da je efikasnost katalizatora opala i da mu je potrebno profesionalno pranje.
- Rano otkrivanje. Prilikom servisiranja vašeg automobila, pregledajte katalizator. Pazite (slušajte) da li ima neuobičajenih zvukova, pukotina ili drugih oštećenja na vanjskom omotaču i čestica u izduvnim plinovima. Ako uočite bilo šta od navedenog, postoji šansa da će možda morati biti zamijenjen.
Katalizator – cijena
Cijena za novi katalizator se može kretati od 400 do 1000 KM u zaisnosti od tipa automobila koji imate. Puno bolje ćete proći ako kupujete polovan odnosno korišten katalizator a takvi se mogu naći za oko 100KM. Dodajte na to i cijenu zamjene odnosno “ruke” i vidjet ćete da se isplati pratiti gore navedene savjete za održavanje katalizatora.