ABS kočnice

abs kočnice

Prilikom naglog zaustavljanja, moguće je da se jedan ili više točkova vašeg vozila blokira, ostavljajući vam malo kontrole nad vozilom. Danas, ABS tehnologija automatizuje proces kočenja tako da možete sigurnije upravljati tokom vanredne situacije. Sprečavajući blokiranje točkova vašeg automobila, ABS kočnice osiguravaju da ste u mogućnosti da upravljate tokom naglog kočenja.

U ABS sistemu, prati se brzina točkova vašeg automobila i ako se otkrije blokiranje, senzor šalje poruku kontroleru koji otpušta i aktivira kočnicu do 20 puta u sekundi, spriječavajući blokiranje i pomaže vam održavati kontrolu nad svojim vozilom.

Šta je ABS sistem?

ABS je sigurnosni kočioni sistem protiv proklizavanja koji se koristi u avionima i na kopnenim vozilima, kao što su automobili, motocikli, kamioni i autobusi. ABS radi tako što spriječava blokiranje točkova tokom kočenja, čime se održava vučni kontakt sa površinom puta i omogućava vozaču da zadrži veću kontrolu nad vozilom.

Iako ABS općenito nudi poboljšanu kontrolu vozila i smanjuje zaustavni put na suhim i nekim klizavim površinama, na šljunčanim ili snijegom prekrivenim površinama ABS može značajno povećati put kočenja, a istovremeno poboljšava kontrolu upravljanja.

Otkako je ABS uveden u proizvodna vozila, takvi sistemi postaju sve sofisticiraniji i efikasniji. Moderne verzije ne samo da mogu spriječiti blokiranje točkova pri kočenju, već mogu i promijeniti nagib kočnice naprijed-nazad.

Ova potonja funkcija, ovisno o svojim specifičnim mogućnostima i implementaciji, poznata je kao elektronska distribucija sile kočenja, sistem kontrole proklizavanja, pomoć pri kočenju u nuždi ili elektronska kontrola stabilnosti (ESC).

Kako rade ABS kočnice?

ABS kočnice rade tako što otpuštaju i zatim ponovo aktiviraju kočnice na točkove automobila u situacijama jakog kočenja. Senzori na svakom točku se koriste za otkrivanje ‘zaključavanja’ ili kada točak prestane da se kreće i počne kliziti.

Kada se detektuje blokada, ABS pumpa kočnice 100 puta u sekundi. Ovo sprečava proklizavanje točka ili točkova i pomaže vozaču da zadrži kontrolu nad vozilom.

Dijelovi ABS sistema

Postoji pet glavnih komponenti ABS-a: ABS senzor brzine, ventili, pumpa, kočiona tekućina i kontroler.

ABS senzor brzine
ABS senzor se obično sastoji od zupčastog prstena i magneta zatvorenog unutar zavojnice. Kontakt između prstena i magneta inducira električno polje zbog kojeg se generira znak. Ovaj znak se zatim pretvara u digitalni signal i šalje ABS kontroleru. Kontroler tada određuje brzinu svakog točka pojedinačno. ABS senzor je ključna komponenta u kontroli zanošenja automobila u svim uslovima.

Ventili
Ventili igraju glavnu ulogu u ABS sistemu, kontrolišu pritisak i ograničavaju ga na određenu količinu. Kada se pedala kočnice pritisne jače, ventili ograničavaju pritisak na kočnice. Kada se ventil zaglavi, prestaje da funkcioniše; otvorite, zatvorite ili promijenite poziciju.

Ventil koji ne može da radi sprečiće sistem da promjeni ili kontroliše pritisak koji se dovodi do kočnica. Ventil ima tri položaja otvaranje, blokiranje i otpuštanje.

U otvorenom položaju omogućava protok pritiska kroz kočnicu.
U blokiranom položaju blokira dodatni pritisak i održava ograničeni pritisak na kočnice.
U položaju za otpuštanje, oslobađa pritisak koji se drži na kočnicama

Pumpa
Pumpa u ABS-u se koristi za vraćanje pritiska na hidrauličke kočnice nakon što ga ventili otpuste. Regulator će promijeniti status pumpe kako bi proizveo željenu količinu pritiska i smanjio klizanje.

Kočiona tečnost
U hidrauličnom sistemu kočione tečnosti, kočiona tečnost je glavni aplikator kočnica. Koristi se za prijenos sile sa hidrauličnih vodova na kočioni mehanizam u blizini točka. Kako kočnice proizvode mnogo topline, kočiona tekućina ima visoku tačku ključanja za učinkovit rad. Takođe sprečava koroziju materijala u kontaktu.

Kontroler
Kontroler je jedinica u ABS-u koja prima informacije od individualnog ABS senzora brzine točkova. Kada pojedini točak izgubi vuču, signal se šalje kontroloru. Kontroler će tada ograničiti silu kočenja i aktivirati ABS modulator.

Koja je razlika između ABS-a i konvencionalnih automobilskih kočnica?

Konvencionalne kočnice omogućavaju vozaču da blokira točkove i dovodi do gubitka vučne sile kotrljanja. ABS se uključuje kada senzor brzine točkova detektuje predstojeće blokiranje točkova, omogućavajući upravljanje vozilom, a istovremeno pomaže u održavanju stabilnosti vozila.

Konvencionalne kočnice
Konvencionalne kočnice se sastoje od osnovnog hidrauličkog sistema koji šalje tečnost svakom točku kada se pritisne papučica kočnice. Ovaj sistem koristi kombinaciju mehaničkih komponenti za povećanje sile na diskovima ili rotorima kada pritisnete papučicu kočnice da aktivirate kočnice, čime se vozilo zaustavlja.

U slučaju iznenadnog zaustavljanja koje zahtijeva brz, jak i kontinuiran pritisak na papučicu kočnice, konvencionalne kočnice mogu omogućiti blokiranje točkova, uzrokujući gubitak vučne sile i kontakt s cestom.

ABS
ABS sistemi se sastoje od hidrauličkog sistema sličnog konvencionalnom sistemu, ali takođe imaju senzore brzine točkova, hidraulički aktuator, ventile za otpuštanje pritiska i ABS kontrolni modul ili računar.

ABS sistemi dolaze u trokanalnim i četvorokanalnim sistemima. Trokanalni sistemi kontrolišu pritisak kočenja na oba prednja točka nezavisno i kontrolišu zadnje točkove zajedno kao jedan. Četvorokanalni sistemi se često nalaze na većini modernih vozila i nezavisno kontrolišu sva četiri točka, pružajući bolji nivo kontrole.

Prednosti ABS kočnice

  • ABS vam pomaže da se prije zaustavite kada panično kočite u mnogim uvjetima vožnje
  • Čak i kada se zaustavni put poveća, ABS vam omogućava da zadržite kontrolu nad vozilom
  • Mnoga osiguravajuća društva nude premium popuste kada su vaša vozila opremljena ABS-om
  • Vrijednost preprodaje vozila je veća sa uključenim ABS-om

Nedostaci ABS kočnice

  • Nedosledan zaustavni put na različitim površinama u promjenljivim uslovima.
  • U generalno lošim uslovima na putu, ABS kočenje povećava zaustavni put.
  • Iskusni vozači često mogu bolje kočiti ručno nego sa ABS kočnicama.
  • Skuplji za popravku i održavanje.
  • Povećava cijenu vozila.
  • Uključuje upotrebu dodatnog senzora i kontrolera što povećava složenost.