Kočiona tečnost je vitalni dio vašeg hidrauličnog kočionog sistema, ali šta je tačno kočiona tečnost i čemu služi? Da li je treba mijenjati? Imamo odgovore u nastavku, uključujući savjete o tome kada zamijeniti kočionu tečnost i četiri znaka da je nivo kočione tečnosti prenizak.
Šta je kočiona tečnost?
Kočiona tečnost ili ulje za kočnice je vrsta hidrauličke tekućine koja se koristi u hidrauličnim kočnicama i hidrauličnim spojkama u vozilima. Odgovorna je za prenošenje sile u pritisak i pojačavanje sile kočenja. Jednostavno rečeno, kada pritisnete nogom na papučicu kočnice, kočiona tečnost prenosi ovu silu u pritisak na prednje i zadnje kočnice i zaustavlja vozilo. Djeluje jer je tečnost nestišljiva.
Šta radi kočiona tečnost?
Ova tekućina igra ključnu ulogu u procesu kočenja. To je tečno hemijsko rješenje koje se koristi u hidrauličnim kočionim sistemima za prijenos sile pritiska vaše noge na papučicu kočnice u pritisak na kočnice vašeg vozila.
Čin kočenja stvara ekstremnu toplinu. Ova toplota uzrokuje kondenzaciju vlage u kočionom hidrauličnom sistemu. Tečnost za kočnice apsorbuje ovu vlagu i spriječava je da ključa i izazove kvar kočnice. Osim toga, kočiona tečnost podmazuje pokretne dijelove i spriječava koroziju.
Ulje za kočnice mora proći testiranje na sposobnost zadržavanja tečnosti na niskoj temperaturi i otpornosti na ključanje na visokoj temperaturi. Mora biti kompatibilna sa drugim kočionim tečnostima i dijelovima kočionog sistema i efikasno kontrolisati koroziju vašeg kočionog sistema.
Kako radi kočiona tečnost?
Ulje za kočnice funkcionira slično kao što vaš mozak ispaljuje električne impulse da pokrene vaše mišiće. Pokreće se unos (tj. pritisnete papučicu kočnice), ulje za kočnice juri kroz kočioni sistem do čeljusti i pločica i automobil se zaustavlja.
Kada nagazite papučicu kočnice, ona prisiljava mali klip unutar vaše kočione čeljusti da se stisne, stišćući diskove kočnice i u suštini usporavajući vaš automobil.
Budući da se papučica kočnice ne povezuje samo magično sa sva četiri diska kočnice, ona se oslanja na korištenje kočionih vodova za preusmjeravanje vaše pojedinačne sile koja djeluje na papučicu kočnice na četiri ugla automobila. Ovi vodovi su napunjeni hidrauličnom tečnošću koju nazivamo kočiona tečnost.
Ona radi dobro jer je nestišljiva, higroskopna tekućina koja omogućava da se sva energija koju vaša noga ispusti na papučicu kočnice pretvori u pritisak kočenja koji stišće vaše diskove kočnica i usporava ih. Pa zašto je tečnost za kočnice toliko bitna, ali se često zanemaruje prilikom kupovine kočionih diskova?
Kada pritisnete kočnice, to uzrokuje da se kočioni klipovi stisnu i stegnu diskove kočnica. Ovo trenje stvara toplinu, dosta toga. To znači da vaša kočiona tekućina mora zadržati svoju nestišljivu prirodu bez ključanja ili isparavanja zbog temperature.
Šta se dešava kada vam kočiona tečnost proključa ili se pregrije? To stvara mjehuriće zraka u sistemu i zrak je kompresivno suprotan kočionoj tekućini. Dakle, zauzvrat, kada pritisnete papučicu kočnice, umjesto da stegnete diskove i usporite automobil, kočiona tekućina komprimira zrak i kočnice ne rade svoj posao.
Kako provjeriti nivo ulja za kočnice
- Pronađite rezervoar glavnog cilindra kočnice. Obično se montira na ili blizu zaštitnog zida na zadnjoj strani motornog prostora, gotovo direktno ispred mjesta gdje je pedala kočnice montirana na drugoj strani pregrade. Pogledajte uputstvo za upotrebu vozila ako imate problema da ga identifikujete.
- Provjerite nivo tečnosti.
Novija vozila: Većina novijih vozila ima prozirni rezervoar sa jasno označenom linijom. Ako vaše vozilo ima rezervoar ovog tipa, možete provjeriti nivo tekućine bez skidanja poklopca.
Starija vozila: Starija vozila imaju metalni rezervoar sa vrhom koji se drži oprugom. Obrišite vanjštinu gornjeg dijela kako biste spriječili da bilo kakav otpad uđe u kočionu tečnost. Morat ćete podići stezaljku na jednu stranu, a zatim podići vrh da provjerite nivo. Linija do koje treba sipati treba biti jasno označena. - Ako je nivo nizak, dolijte kočionu tečnost u do predviđene mjere.
VAŽNO: Pad kočione tekućine obično ukazuje da su vaše kočione pločice istrošene do te mjere da im je potrebno održavanje. Obavezno neka vam kočnice provjeri profesionalac.
OPREZ: Nemojte koristiti kočionu tečnost osim one specifične vrste koja se preporučuje za vaše vozilo. Nemojte prepuniti. Ako vaše vozilo ima rezervoar sa dvije komore, napunite obje komore do naznačene linije. Ako je rezervoar izuzetno nizak ili prazan, možda neće biti bezbjedno voziti vaše vozilo. Odmah se obratite certificiranom tehničaru kočnica.
6 najčešćih uzroka curenja kočione tečnosti
Evo nekih od najčešćih krivaca za curenje ulja za kočnice koje vam vaš tehničar može pomoći da pronađete:
- Oštećen rezervoar glavnog kočionog cilindra
Rezervoar glavnog kočionog cilindra je obično napravljen od plastike i može postati lomljiv od izlaganja toploti. Kada se to dogodi, na kraju će puknuti, uzrokujući da kočiona tečnost curi van. - Neispravna brtva klipa
Komponente kočnice kao što su glavni cilindar, čeljust disk kočnice ili cilindar kotača bubnja kočnice sve funkcionišu preko klipa. Klip je pokretni dio koji se aktivira kočionom tekućinom. Ima zaptivke koje pomažu zadržati tečnost, a one se mogu oštetiti redovnim habanjem, uzrokujući curenje. - Istrošene kočione pločice, diskovi i bubnjevi
- Oštećeni kočni vodovi ili kočiono crijevo
Kočni vodovi i crijeva dizajnirani su da izdrže većinu putnih i vremenskih uvjeta. Ali s vremenom su podložni rđi. Prekinuti kočioni vod, puknuće kočionog crijeva ili oštećeni priključci kočionog voda mogu dovesti do curenja kočione tečnosti. - Oštećen ili labav ventil za odzračivanje
Svaka kočiona čeljust ili kočioni bubanj imaju ventil za odzračivanje (ili vijak za odzračivanje) koji se koristi za “odzračivanje kočnica“, što omogućava izbacivanje zraka iz čeličnih kočnih vodova. Ako se ventil za odzračivanje ošteti ili olabavi, to može uzrokovati curenje kočione tekućine. - Neispravan ABS modul
Neki dijelovi ABS pumpe u vašim kočnicama nose i drže kočionu tečnost pod visokim pritiskom. Nažalost, zaptivke vašeg ABS kočionog rezervoara mogu se vremenom istrošiti – što dovodi do curenja kočione tečnosti. U ovom trenutku, vi ili vaš mehaničar trebali biste otkriti izvor curenja kočione tekućine.
Koliko često treba mijenjati kočionu tečnost?
Većina proizvođača koji koriste kočionu tečnost na bazi mineralnog ulja obično predlažu da je isperete i dopunite svježom tekućinom svake tri godine. Za neke automobile možda neće postojati fabrička preporuka, jer će vjerovatno biti u redu za dužinu lizinga ili zajma, koji proizvođač naziva “doživotnim”.
Ali mi preporučujemo da mijenjate ulje za kočnice svake dvije godine ili 50.000 km. Ako vozite agresivno ili vučete prikolicu, neće škoditi da to učinite jednom godišnje.
Čak i ako tečnost izgleda u redu, trebali biste je povremeno mijenjati. Nećete vidjeti vlagu u tečnosti – to se dešava na mikroskopskom nivou.